Hej Mindhelper
Jeg kan simpelthen ikke gå fra min kæreste. Han er så sød mod mig elsker mig højt. Jeg kommer godt ud af det med hans familie. Alt kører som det skal.
Det er bare lige det problem at jeg ikke elsker ham. Han irreterer mig tit og det er ikke tit jeg ser ham da jeg hellere vil være alene. Der er øjeblikke Hvir jeg tænker jeg elsker ham osv osv men det er så forvirrende.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Kan man godt være i et forhold selvom jeg ikke elsker min partner. Han er ikke intim overfor mig. Jeg tager alt intiativ og det er helt ærligt derfor jeg nok er lidt træt af ham. Jeg føler jeg er i et forhold med mig selv.

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går rundt med en masse tanker om dig og din kærestes forhold for tiden. Sådan nogle tanker kan godt fylde rigtig meget, og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Det giver mening
Det lyder som en mega svær situation, du står i lige nu. På den ene side skriver du, at du kommer godt ud af det med din kærestes familie, og at han elsker dig højt. Men på den anden side føler du også, at det er dig, der tager alt initiativet, og at du tit hellere vil være alene end at være sammen med din kæreste.
Når man er i et forhold, og er kommet i tvivl om det er det rigtige, så er det helt normalt at have modstridende følelser. Tit vil der nemlig både være ting som taler for, og ting som taler imod, at man skal være sammen.
Svære perioder er normale
Det er helt normalt at gå igennem perioder, hvor man synes, at ens kæreste er lidt irriterende. Det tror jeg, at de fleste unge har prøvet. Men det skal helst ikke være sådan, at det føles som om, man er i et forhold med sig selv, eller at man bliver sammen, for ikke at gøre den anden ked af det.
Det er nemlig vigtigt at mærke efter, og gøre det, der føles rigtig for en – hvad end det er at blive sammen med sin kæreste, eller at slå op. Begge dele er nemlig helt okay.
Skriv det ned
Man kan selvfølgelig ikke sætte kærlighed på formel. Men nogle gange kan det hjælpe at skrive det ned, når der er en beslutning, som man er i tvivl om. Så måske kan du prøve at lave en liste med, hvad der taler for og imod at være sammen med din kæreste. Du kan enten skrive det ned på et papir eller på din mobil. Måske det kan hjælpe dig med at få en bedre fornemmelse af, hvad der er det rigtige for dig.
Tal med ham
Hvis du beslutter dig for, at blive sammen med din kæreste. Så tænker jeg, at det ville være en god ide at tale med ham om, hvordan du har det. For når der er noget i ens forhold, som man synes er træls, er det tit det bedste at være ærlig omkring det.
Så måske kan du for eksempel prøve at fortælle ham om, at du synes det er meget dig som tager initiativ? På den måde kan i også tale sammen om, hvad i kan gøre for, at det bliver bedre.
Tal med en anden
Når man bøvler med en svær beslutning, kan det også hjælpe, at tale med andre om det. For det kan være en god måde at få tankerne ud af hovedet på. Og så kan man også høre, hvad den anden tænker. Så kender du mon en som kunne være rar at tale med? Måske en forældre, en god veninde, eller en helt tredje?
Hos Headspace sidder de klar til at lytte
Hvis du gerne vil tale med nogen, som ikke kender dig i forvejen, kan jeg varmt anbefale Headspace. Hos Headspace arbejder der nemlig en helt masse søde og dygtige frivillige. Alle problemer og tanker er velkomne, og det er gratis. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer, og ellers har de også en chat, som man kan skrive til.
Det kan være en mega svær beslutning at tage, når man er i tvivl om man skal blive sammen med sin kæreste eller ej. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kunne bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får mærket efter, hvad der føles rigtigt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper