Kære Mindhelper
Jeg har det problem, at jeg bliver rigtig jaloux og får det dårligt, hvis jeg ser tv sammen med min kæreste, og der er nøgenscener eller sexscener med i det, vi ser. Jeg får det utroligt ubehageligt og føler, det er grænseoverskridende. Jeg føler mig både almindeligt jaloux, men føler faktisk også, det er forkert, at min kæreste skal se andre kvinder nøgne eller halvnøgne. Det er jo ret privat at vise sine netop ”private dele”, så jeg har meget modstand på, at min kæreste skal lukkes ”tæt på” andre kvinder på den måde. Hvad gør jeg?
Hilsen B

(24 år)
Kære B
Det er vigtigt at vi lytter til os selv, når der er noget vi synes der er ubehageligt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine følelser med os.
Hvorfor bliver vi jaloux?
Jalousi kan være en rigtig ubehagelig følelse. Det kan fylde i vores hoved i flere dage og nogle gange, kan det endda give en helt ondt i maven. Selvom der er mange af os der kender følelsen, kan det være svært at beskrive hvad jalousi egentlig er?
Spørger man kloge hoveder, er jalousi ofte en oplevelse af stærke følelser, som opstår, når vi er bange for at miste noget eller nogen, som vi holder af.
Jalousien vækker nemlig ofte en følelse af usikkerhed i os. Det kan gøre at vi tænker tanker som: “Er jeg ikke god nok?”, “Er han/hun ikke også flottere end mig?” eller “Ej, hvorfor kan jeg ikke få min kæreste til at grine sådan?”.
Tanker som disse er ifølge de kloge hoveder ofte tegn på vores egen usikkerhed. Men i stedet for at kigge indad, og undre sig over hvorfor vi føler, hvad vi føler, så retter vi et kritisk blik mod dem vi holder af.
På den måde ender vi nogle gange med, at skubbe vores partner væk og bebrejde dem, i stedet for at mødes om den kærlighed, man har til hinanden
Jalousi rammer de fleste
Jalousi er en rigtig normal følelse. Langt de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv, at de bliver jaloux.
Det kan være på deres partner, en god ven eller en helt tredje. Jalousi rammer de fleste, og er derfor ikke noget man skal skamme sig over.
Mange oplever dog, at det kan være irriterende at blive jaloux hele tiden. De har ikke lyst til at være den “jaloux type”, men alligevel er de det. Og hvad gør man så?
I vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde, har vi samlet nogle gode råd til, hvordan man slutter fred med sin jalousi og undgår at være den “jaloux type”.
Kan du snakke med din kæreste om det?
Et af de bedste råd i artiklen og et, som jeg gerne vil fremhæve er, at det altid er en god ide at snakke med sin kæreste om jalousien.
For når der er noget som går en på, i ens forhold, så er det altid en god ide at snakke med sin kæreste om det.
Når man taler lige ud af posen og fortæller hvad man tænker, så ved ens kæreste altid hvor de har en. Man slipper også for at gå og gætte ting som: “Gad vide hvad han synes om det?” eller “Mon ikke han også synes det er mærkeligt?”
På den måde har I ikke kun mulighed for at forstå hinanden bedre, men også muligheden for, at blive tættere som par.
Hvad skal du sige til ham?
Hvis du ikke lige ved, hvordan du skal gribe snakken an med din kæreste, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Selvom der står “ven”, fungerer rådene lige så godt til en snak med din kæreste.
Et andet forslag kunne være at vise ham det brev du har skrevet til os. Her beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du har det og hvad det er, som går dig på.
Har du snakket med dine venner om det?
Mange oplever, at de synes det er pinligt eller forkert, at de føler jalousi. Derfor kan det også være rigtig svært at få sagt højt.
Men selvom det kan være svært, er det ofte en rigtig god ide, at snakke med sine venner om det. Det kan nemlig være rigtig hårdt og drænende, at gå med svære tanker og følelser alene.
For hvis man siger det højt, får man også sat ord på nogle af de følelser, som du beskriver i dit brev til os. Og når man bliver tvunget til at sætte ord på sine følelser, kan der nogle gange ske det, at man får en større forståelse for, hvorfor man føler, hvad man gør.
Det kan også være, at dine venner selv har prøvet at stå i din situation, og derfor har nogle gode råd til hvad du kan gøre.
Det kan nemlig være mega svært at vide, hvad man skal gøre, når man bliver jaloux over noget med ens kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper