Hej Mindhelper
Jeg er en pige der har været kærester med den samme dreng i 3 år. Det har været on and off mange gange da han selv har det svært. Han har valgt at skubbe alle dem han engang var venner med fra sig og derfor bruger han alt hans tid på bare være der hjemme og spille Playstation. Han valgte så at fortælle mig at han ikke kunne være sammen med mig mere fordi han har der for svært.
Efter vi slog op har jeg søvnproblemer, og jeg har ikke den samme appetit som før hen. Jeg bearbejder mig selv for at vi er slået op og jeg bare skulle havde været der mere for ham. Jeg savner ham så utroligt meget og vil så gerne bare være sammen med ham. Jeg har sådan er sus i maven hver dag, og tankerne flyver rundt i mit hovede. Hver gang jeg skal til at sove tænker jeg på ham, og ligemeget hvad jeg prøver kan jeg ikke stoppe med at tænke. Jeg vågner altid det samme tidspunkt om natten og ikke kan sove mere. Jeg begyndt at holde mig rigtig meget for mig selv. Jeg føler mig så tom og magtesløs. Jeg føler også mig tappet for energi selvom jeg intet laver udover være hjemme og have virtuel undervisning. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, og hver nat ber jeg til Gud.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at du går igennem en rigtig svær periode, efter dig og din ekskæreste har slået op. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Kærestesorger
Du skriver, at du har svært ved at sove, mistet appetitten, holder dig for dig selv og kan mærke at tankerne flyver rundt i hovedet på dig. Det er ikke særligt rart at opleve, men det er helt normalt, når man har slået op med en kæreste. Så kan man godt blive ramt af kærestesorger, og det er ret bogstaveligt talt. For kærestesorger kan slå benene helt væk under en, og man kan føle, at man aldrig bliver glad igen. Men det bedste middel mod kærestesorger er at give det tid. For kærestesorger går over igen, og så vil du blive glad igen. Du kan prøve at læse vores artikel kærestesorger, for der står en masse gode tips til, hvordan man passe godt på sig selv, når man har slået op med en kæreste. Og måske er der nogle råd, som kunne være gode for dig?
Det var ikke din skyld
Du skriver, at du kan blive ramt af tanker, hvor du bebrejder dig selv, at han slog op, fordi du føler, du burde have været der mere for ham. Men det er rigtigt vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld, at din ekskæreste har det svært. Samtidigt er det heller ikke dit ansvar at sørge for, at han får det godt, når han har det svært. Det er hans forældres og hans eget ansvar, at han får den støtte og hjælp, som han måske har brug for. Hvis du bliver ramt af de selvbebrejdende tanker så prøv at huske på, at det ikke er dit ansvar, at sørge for at han har det godt, helt alene. Det er der ingen, som forventer af dig.
Prøv at komme mere ud
Du skriver, at du holder dig for dig selv, og at du ikke rigtigt har så meget energi længere. Men energien kan også forsvinde, hvis man ikke kommer nok ud eller får snakket med nogen i løbet af dagen. Så går kroppen lidt i dvale, og det kan være rigtigt svært at blive frisk og i godt humør. Derfor kan det også være en rigtig god idé at sørge for at komme ud og gå nogle ture, dyrke noget motion og snakke med sine venner på telefon, selvom man måske ikke kan mødes. Eller måske få en hobby, som du synes er sjov og hyggelig at bruge tid på. For det kan være med til give en energien tilbage, gøre en mere glad og få tankerne over på noget andet end kærestesorgerne.
Snak med nogen omkring dig
Hvis man er ked af det, så er det også en rigtig god idé, at få snakket med nogen om, hvordan man har det. For det kan være med til at lette tristheden at få sagt tingene højt, og det kan være et rigtigt rart pusterum. Måske kan du snakke med dine forældre, en storesøster, dine veninder eller en helt 4. person, som du er tryg ved?
Tag fat i Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgvining, hvor unge kan komme og snakke om de ting som fylder. Dem er du altid velkommen til at kontakte. Det er helt anonymt og gratis, og deres frivillige er super søde. Du kan kontakte dem på chat eller telefon i øjeblikket. Måske kunne det være noget for dig?
Det kan være rigtigt svært at opleve kærestesorger, men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig, og du snart kommer ovenpå igen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper