Hej Mindhelper
Jeg har helt tydeligt noget med en dreng fra min parallelklasse, og han har sagt at han kan lide mig, og jeg kan også godt lide ham.
Vi skriver sammen dagligt, og et par gange har jeg fulgt ham ned til hans bus.
Han er en meget forsigtig dreng, så ingen af os tør rigtig tage initiativet til, at der ske mere, da jeg er bange for, at han ikke føler, at han er klar, til fx. at kysse.
Hvordan kan jeg finde ud af om han vil mere? Og om han er klar til, at kysse og måske være lidt mere sammen?
Håber i kan hjælpe:)

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til at dig og fyren fra din parallelklasse er blevet ret vilde med hinanden. Det er jo super dejligt, men også rigtigt forvirrende. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det lyder til, at der ikke er tvivl om, at dig og fyren er vilde med hinanden. Jeg synes det er super sejt, at i har snakket om, at i godt kan lide hinanden. Det kræver ret meget mod fra jer begges side at fortælle, at man har følelser for hinanden. Sejt gjort! Nu står du så her og ved ikke rigtigt, hvad søren du skal gøre nu. Det kan jeg virkeligt godt forstå, for det er ikke nemt at tage initiativet til at f.eks at kysse nogen. Og jeg synes det er rigtigt sødt og omsorgsfuldt af dig, at du ikke har lyst til at presse ham til noget, som han måske ikke er klar til.
Snak med ham om det
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du fik spurgt ham ad, om han måske kunne have lyst til at være sammen med dig. Du kan eventuelt skrive til ham, at du godt kunne tænke dig, at være sammen med ham alene på et tidspunkt. Måske hjemme hos den ene af jer, eller ved at gå en tur eller sådan. Måske vil kunne mærke lidt på ham, om han kunne være interesseret i at lave mere sammen.
Hvis du så mærker en god kemi mellem jer, når i er sammen, så kan du jo spørge ham helt stille og roligt “Det er helt i orden, hvis du siger nej. Men er det okay, hvis jeg kysser dig?”. På den måde har du taget initiativet, men han har stadig mulighed for at trække sig, hvis han bliver for nervøs eller ikke er klar. Jeg tænker, at det måske kunne være rigtigt rart for jer begge? Der er selvfølgelig en risiko for, at han siger nej. Men jeg tænker, at der er nok gode chancer for, at han siger ja,. Og måske bliver rigtigt glad for, at du tager initiativet, hvis han er en meget forsigtig fyr.
Du kan også snakke lidt mere med ham på forhånd, hvis du synes det er rarere. Eksempelvis ved at skrive til ham, at du godt kunne tænke dig at bruge lidt mere tid sammen med ham, og måske være lidt mere end bare venner. Det lyder til, at i skriver rigtigt meget sammen, og kan snakke om jeres følelser også. Så måske vil det også kunne være en rar måde for dig, at blive mere sikker på, hvordan han går og har det med dig.
Snak med dine veninder
Hvis du stadig er lidt forvirret om, hvad du lige skal gøre, så kan du måske snakke med dine veninder om, hvordan du har det? For nogle gange kan det være rigtigt rart, at få nogle ekstra øjne på situationen. Så vil dine veninder kunne komme med lidt råd og idéer til, hvordan du lige kan gribe det an. Det kan også være, at der er nogle af dem, som har prøvet noget af det samme, og kan fortælle lidt om, hvad de gjorde? Uanset hvad, så kan det i hvert fald være rigtigt rart ikke at gå alene med ens tanker. Så måske kunne veninderne være en god hjælp for dig?
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig og fyren, så kan du også tage fat i Headspace. Headspace er en gratis, anonym ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der lige fylder – intet problem er for stort eller småt. Så vil du kunne snakke med deres frivillige om, hvad der kunne være et rart næste skridt for jer, og hvordan søren du lige griber det an. Du kan eventuelt kontakte dem på deres chatrådgivning, hvis du synes det er rarest. De er super søde, og jeg kan varmt anbefale dem.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå mega godt med dig og fyren. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper