Hej Mindhelper
Hej, er en dreng der lige er gået ud af 10. Klasse på efterskole og mit problem ligger i at jeg tit oplever, til f.eks fester, at jeg kan have en super god samtale med en rigtig sød pige i flere timer og vi flirter frem og tilbage og sådan. Jeg er bare rigtig dårlig til at tage næste skridt, og det ender som regelt med at samtalen dør, eller også er jeg så god for hende at snakke med, at jeg bliver til hendes snotklud til når hun vil snakke om andre drenge. Det er generelt ikke svært for mig at snakke med folk, Jeg har aldrig været genert, og jeg har fået at vide fra mange piger at jeg er god at snakke med og god til at lytte. Hvordan tager jeg skridtet videre (sex) og hvordan undgår jeg at blive pigens ven (friendzonet) frem for pigens kæreste eller flirt? Mvh – en lidt forvirret dreng som er træt af at blive friendzonet gang på gang.

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Det er rigtigt træls, når man altid ender med at blive pigernes ven, selvom man egentligt gerne ville noget mere. Så jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil vide, hvordan du kan tage det næste skridt.
Det skal nok komme
Det lyder super frustrerende, at du altid ender med at blive venner med pigerne i stedet for at blive deres flirt eller kæreste. Og jeg kan sagtens forstå, at du synes det er lidt svært lige at finde ud af, hvordan du tager skridtet videre. For det lyder jo egentligt som om, du har rimeligt godt gang i samtalen. Og at pigerne synes, at du er rigtigt sød at snakke med. Men så sker der alligevel bare aldrig mere end det. Det første jeg kommer til at tænke på er, om de piger du snakker med, egentligt er interesserede i, at der skal ske mere. For der skal to til en tango, når det kommer til at tage skridtet videre til kys eller sex.
Den pige du snakker med, skal også have lyst til det. Hvis ikke hun er det, så kan du ikke tage skridtet videre uden. Så måske har du bare ikke mødt den rigtige pige endnu. Det er selvfølgeligt rigtigt træls og ærgerligt, når nu du selv gerne vil tage skridtet videre. Men hvis det er sådan, det er, så er der nok ikke så meget at gøre ved det. Til gengæld tænker jeg, at det nok skal komme på et tidspunkt. For det lyder som om, du er en super sød dreng, der både er omsorgsfuld og virkeligt nem at snakke med. Og det er nogle virkeligt gode egenskaber at have, som jeg tænker, at der nok er en pige, der skal falde for en dag.
Er du tydelig nok?
Samtidigt lægger jeg mærke til, at du skriver, at du kan have en god samtale med pigen i flere timer, hvor i flirter frem og tilbage. Men jeg kommer til at tænke på, om pigen du snakker med også er med på, at I flirter. For nogle gange kan man måske godt selv tænke, at man flirter med en anden, mens den anden måske bare oplever det som, at man har gang i en super hyggelig samtale. Derfor tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig at prøve at vise lidt mere tydeligt, at du synes, at pigen er sød. Det kunne du for eksempel gøre ved at give hende kompliementer. Dem bliver de fleste rigtigt glade for at få, og det er i hvert fald en måde at vise pigen, at du har lagt mærke til hende.
Hvis du er rigtigt modig, så kan du også prøve at invitere hende ud på en øl en anden aften, hvor det bare er jer to. Jeg ved godt, at det er super sårbart, fordi du risikerer, at hun måske ikke har lyst. Og der er er ikke ret mange mennesker, der bryder sig om tanken om at blive afvist. Men nogle gange er man nødt til at tage lidt chancer, hvis man gerne vil have, at der skal ske mere. Og de fleste mennesker bliver bare glade for at blive inviteret ud, også selvom de måske ikke har lyst til mere end bare venskab.
Snak med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine venner om det her med, at du nemt bare ender med at blive pigernes ven? Hvis ikke du har det, så tænker jeg, at det kunne være en god idé at gøre det. Det kan nemlig være rigtigt rart at have nogen at dele sine tanker med. Samtidigt så får man også mulighed for at høre andres tanker om det, man fortæller, når man snakker med dem. Og det kan jo være, at der er nogle af dine venner, der godt kan genkende noget af det, du fortæller. Hvis der er, så kan det være, at de har nogle fifs til, hvad de gjorde. Måske det også kan hjælpe dig. Eller også er der måske nogle af dine venner, der kan fortælle dig, hvad de plejer at gøre, når der er en pige, som de gerne vil noget mere med. Det kan også være, at der måske er noget af det, som kan hjælpe dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper