Hej Mindhelper
Jeg har lige fået en kæreste for en uge siden og nu vil jeg gerne hjem og besøge ham men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ind på emnet (det skal så også lige siges at jeg har aldrig prøvet at være hjemme hos en dreng før jeg har haft andre kærester har nok bare aldrig været så tryk ved dem) men problemet er også at vi går på efterskole og han bor på Falster og Jeg bor i Frederikssund jeg tænker at jeg så kunne blive hos ham en weekend men er bange for om han siger nej eller ikke forstår hvad jeg mener hvis jeg giver ham hints for han er ikke så god til at forstå noget medmindre man siger det lige ud hvilke er det jeg er bange for at gøre (bare så i/du også ved vi har kendt hinanden i to måneder også før vi blev kærester).
Så hvordan spørg jeg ham uden det bliver akavet eller uden jeg lyder desparat?

(16 år)
Kære Du
Der kan være mange tanker, som tumler rundt i hovedet, når man har fået en ny kæreste. Derfor er det også super fint, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
At give det gode indtryk
Du skriver, at du gerne vil spørge din kæreste, om du må komme hjem og besøge ham. Du skriver samtidig også, at er bange for at han vil sige nej, og at du ikke vil virke desperat.
Når man holder meget af en person, vil man som regel gerne gøre et godt indtryk. Derfor giver det også mening, at man ikke vil presse sig på eller virke desperat. Men sommetider kan man også komme til at bruge rigtig meget tid på at tænke over, hvordan man fremstår. Og så får man ikke rigtig sagt, hvad man egentlig går og tænker og føler. Og det kan være ret ærgerligt. For tit er de bekymringer om, hvordan den anden vil reagere, måske bare det – bekymringer. Jeg tænker i hvert fald, at det med gerne at ville besøge sin kæreste er helt normalt, og ikke desperat eller mærkeligt. Og jeg tror at de fleste unge gerne vil hjem og se, hvordan deres nye kæreste bor.
Spring ud i det
Det er naturligt, at være bange for at få et nej. For det kan gøre ondt at blive afvist. Og man kan aldrig med sikkerhed vide, hvordan en anden person vil reagere. Men måske kender du også det gamle ordsprog: hvor intet vover, intet vinder. Det handler om, at når der er noget man gerne vil have, så kan det godt betale sig, at springe ud i det. For selvom man risikerer at blive afvist, når man f.eks. spørger, om man skal ses i en weekend. Så er der også meget at vinde, ved at gøre det – nemlig en hyggelig weekend med kæresten!
Så hvis du gerne vil hjem og besøge din kæreste, så tænker jeg, det bedste du kan gøre er, at spørge ham direkte. På den måde kan han heller ikke være i tvivl om, hvad du gerne vil. Du kan f.eks sige: “Hey, jeg synes det kunne være mega hyggeligt at være sammen i en weekend, og komme hjem og se, hvordan du bor. Har du lyst til det?”.
Hvis du stadig synes det er svært at springe ud i, så kan du også prøve at vende situationen om. Hvordan ville du have det hvis din kæreste spurgte dig, om han måtte komme hjem og besøge dig? Ville du synes, det var mærkeligt eller desperat? Det kan sommetider være med til at sætte tingene lidt i perspektiv. Tit er vi nemlig meget hurtigere til at dømme os selv, end andre.
Snak om det
Når man er i tvivl om, hvad man skal gøre kan det også være en god hjælp, at tale med en ven om det. Så måske har du en ven på efterskolen eller en hjemmefra, som kunne være god at snakke med? Så kan du både få tankerne lidt ud af hovedet. Og måske har den du taler med også nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Man kan godt bruge meget tid på at tænke over, hvordan man fremstår overfor sin kæreste. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper