Jeg står i det problem, at jeg er blevet droppet af min kæreste for en uge siden. Nu vil jeg bare gerne hjælpes til at komme over ham.
hejsa,
jeg står i dette problem jeg går på efterskole og har haft denne fantastisk kæreste. som droppede mig for en uge siden. Jeg synes selv jeg har klaret det rigtig godt, jeg græd selvfølgelig den første dag. og lidt anden dag.
Han siger han slog op med mig fordi han var ved at “miste” sig selv, han elsker mig stadig siger han, men jeg skal finde bedre.
Han vælger selvfølgelig at slå op 3 dage inden elevfesten kommer, jeg har de bedste venner som selvfølgelig støtter mig.
Der er så en dreng på skolen som gerne vil “score” mig til den fest og min eks siger “go for it” Og han vælger at prøve, vi kysser og mere sker der ikke. Nu er min eks rigtig sur på mig, over jeg gjorde det. Han var også sur på ham jeg kyssede med, men ikke længere, nu kun mig.
Jeg forstår ham ikke, han siger han elsker mig men vil ikke være sammen med mig, jeg må ikke snakke med nogle drenge. Han lader mig ikke komme over ham, selvom jeg virkelig forsøger.
Vi ville have haft 5 måneders dag i dag, og jeg har ikke grædt, men jeg ved at han vil prøve at ramme mig på en eller anden måde..
HVORDAN KOMMER JEG OVER HAM!!
hilsen pigen med det knuste hjerte…

(Pige, 16 år)
Hej pigen med det knuste hjerte
Jeg er rigtig ked af at høre, at du har kærestesorger. Du skriver at det er en uge siden, at du blev droppet af din kæreste og du spørger i dit brev, hvordan du kommer over ham. Den første tid efter et brud er altid svær og det er meget forskelligt, hvor længe det tager at komme videre. Jeg tænker ikke, at en uge er ikke særlig lang tid, når vi snakker kærestesorger.
Derfor er mit første råd: Giv det tid.
En uge er, som sagt, ikke særlig lang tid at være nede – specielt ikke, hvis du var (og er) rigtig glad for ham. Derfor skal du give dig selv al den tid, du har brug for lige nu. Og det er derfor helt ok at være ked af det (og græde), når der stadig kun er gået en uge. Selvom du ikke græder mere, som du også skriver, tager det altså ofte tid at bearbejde et break up. Så tag én dag af gangen. Efter det første stykke tid (som også tit er den hårdeste), kommer der måske en periode, hvor du ikke er så ked af det, men stadig tænker på ham og savner. Og lige pludselig, kan det gå hurtigt og så vågner du op en dag og tænker: Nu er jeg ovre ham.
De forskellige faser tager vidt forskellig tid fra person til person og fra situation til situation. Så selvom jeg godt ved, at det er rigtig hårdt at være i, kan det være en hjælp at væbne dig med tålmodighed.
Tal med en ven
Du ved det sikkert godt. Men verdens bedste råd er altså at tale med andre om sine tanker og følelser. Du fortæller selv, at du har nogle gode venner på din efterskole. Så grib ud efter dem eller måske din mor og fortæl, hvordan du har det. Og gør det gerne igen og igen. Bare det at få luft for dine tanker, ligesom du har gjort med dit brev her, kan være en hjælp i sig selv. Og så kan de sikkert også muntre dig lidt op eller give dig gode råd. Måske har de også selv haft kærestesorger?
Du kan få flere gode råd i vores artikel Kærestesorger: Sådan kommer du dig over din ekskæreste
Din ekskæreste har det måske også svært
Du fortæller, at din ekskæreste er blevet sur på dig og ikke vil lade dig komme videre. Han synes sikkert også, at det er svært ikke at være sammen med dig mere. Selvom det var ham, der slog op, savner han dig sikkert og bliver derfor ked af det, når du snakker eller kysser med andre drenge. Det kan virke underligt, at han så bliver sur. Men mange drenge kan have svært ved at vise, at de er kede af det og bliver derfor sure i stedet.
Jeg håber, det hjalp dig et lille stykke på vejen. Du skal nok klare den.
De bedste hilsner fra Mindhelper