Hej.
Jeg er en 17 årig pige.
Jeg har de seneste 2 mdr skrevet uafbrudt med min nabo, og jeg må ærligt indrømme at jeg blev ret forelsket i ham. For 2 uger siden havde vi sex, og han har ikke skrevet til mig siden. Han har ignoreret mine beskeder og været flere dage om at svare. Jeg har skrevet til ham og spurgt hvorvidt han er interesseret i det her. Han undgår at svare på spørgsmålet ved at sige, at han har ”haft meget at se til”.
Hvorvidt det er sandt eller ej, kan jeg ikke vide – og det er nok den værste del fordi at han efterlader mig med håb, som efterhånden virker som det værste at have i den her situation.
Ligegyldigt hvad må jeg vænne mig til tanken om, at der aldrig kan blive noget imellem os.
Og det er her problemet ligger; Hvordan skal jeg komme over ham, når jeg kan se ham fra mit vindue af? Jeg kan ikke distrahere mig selv herhjemme, jeg kan ikke spille violin, lave lektier osv.
Hele min krop modarbejder mig. Jeg undgår derfor at være derhjemme, men da jeg har en autoimmun sygdom har jeg brug for det. Ikke for at nævne at jeg før eller siden, bliver nødt til at lærer at være hjemme uden at bryde ud i konstant gråd.
Så hvad skal jeg gøre? Jeg har selv ingen ide.

(17 år)
Hej 17 årig
Æv, hvor lyder det som en svær situation. For det er mega hårdt, når den man er vild med pludseligt bare holder op med at svare. Derfor er jeg glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt, det gør ondt
Det er en hammer-træls situation, du står i. For det gør bare så mega ondt, når man er blevet rigtigt vild med en fyr. Og han så helt ændrer sig og holder op med at vise interesse, efter man har haft sex. Så kan man godt komme til at føle sig både snydt og forrådt. Er det mon noget, som du kan genkende?
Samtidigt så kan det også være rigtigt hårdt med uvidenheden. For som du selv så fint skriver, så kan den efterlade en med et lille håb om, at der måske stadig kan ske noget. Og det kan gøre det svært at komme videre. For hvis man nu bare havde fået en direkte afvisning, så havde det gjort rigtigt ondt lige i starten. Men så havde man det at forholde sig til. Men når der stadig er et lille håb, så kan det holde liv i forelskelse, og så kan det føles endnu mere umuligt at komme videre. Det er super frustrerende, når man står midt i det. Der føles det måske som et åbent, blødende sår, der gør ondt, hver gang man kommer i tanke om det.
Men det er helt normalt at have det på den måde, og det er helt okay. Det skal nok blive bedre med tiden. Derfor handler det også om at passe godt på sig selv, mens man står midt i alle de svære følelser. Og om at give sig selv lov til at være ked af det og ulykkelig. For jo mere man kæmper imod de svære følelser, jo mere kommer de ofte til at fylde. Hvis du har lyst, så kan du læse vores artikel om ulykkelig forelskelse. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan komme videre og passe på sig selv samtidigt med.
Gør tingene alligevel
Det er mega hårdt, når man bor tæt på den, som man er ulykkeligt forelsket i. For så kan man ikke undgå at komme til at se personen ind imellem. Og det kan føles som om, der bliver gnedet salt i det åbne sår hver gang. Samtidigt så kan det være svært at distrahere sig selv og få en pause fra den ulykkelige forelskelse, når man hele tiden kan se den person, man er vild med. Derfor kan jeg også sagten forstå, du synes, det er svært at komme videre.
Men jeg tænker, at der måske alligevel er nogen ting, du kan prøve for at distrahere dig selv lidt. Hvis det for eksempel er fra dit værelse, du kan se din nabo, så kan du måske trække gardinet for, så du ikke bliver fristet til at kigge efter ham. Hvis du ikke har et gardin, så kan du måske hænge et lagen eller et dynebetræk for i stedet. Samtidigt så tænker jeg, det er vigtigt, du bliver ved med at gøre de ting derhjemme, som du godt kan lide at lave. Også selvom det føles helt umuligt at samle tankerne om det.
For hvis du sidder derhjemme og kigger ud af vinduet uden at lave noget. Så får dine tanker mega god tid til at kredse om din nabo og tænke på ham. Men hvis du laver noget, som du godt kan lide at lave – som for eksempel at spille violin – så er du optaget af noget andet. Og så er det sværere for dine tanker hele tiden at tænke på din nabo. Det kan godt være, det måske ikke er den smukkeste violin, du har spillet i starten, fordi du er lidt distraheret. Men det behøver det heller ikke være. Det vigtigste er bare, at du får spillet noget.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om din nabo? Hvis du ikke har det, så er det nemlig også en rigtigt god idé. Når man er ulykkeligt forelsket, så kan det nemlig være rigtigt rart at dele sine tanker og følelser med nogen. For når man går med tankerne og følelserne for sig selv, så får de tit lov til at køre lidt i ring og komme til at fylde mere og mere. Men når man deler dem med nogen, så får man lidt luft for dem, fordi man får dem ud af hovedet. Det er ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Men det kunne eksempelvis være en god veninde, dine forældre eller en helt tredje person, du er tryg ved.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om din nabo. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at snakke. Og du kan snakke med de frivillige om alt, hvad der fylder hos dig. Der er nemlig intet, der er for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. Du kan også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Ulykkelig forelskelse gør rigtigt ondt, når man står midt i det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om det, så du ikke skal kæmpe dig igennem den ulykkelige forelskelse alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper