hej, jeg har en ven som jeg har haft noget med men han har mistet følelserne for mig som mere end venner men jeg har stadig følelser for ham. vil gerne stadig være venner med ham men vil gerne af med de følelser jeg har for ham så jeg kun har venskabelige følelser for
har brug for råd til hvad jeg kan gøre
håber I kan hjælpe mig.

(18 år)
Hej med dig
Det lyder til at du står i en rigtig svær situation lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det med følelser tager tid
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har haft noget med en god ven og han så ikke har følelser for en mere. For hvis man lige var blevet glad for, at man havde noget sammen og tænkte man skulle være kærester, så kan det gøre rigtig ondt, hvis det lige pludselig stopper. Den situation tror jeg, at der er rigtig mange unge som kender til.
For selvom vores følelser ændrer sig hele tiden, er der nogle følelser, som holder ved i længere tid end andre. Følelser som fx kærlighed og sorg er ofte nogle, som holder ved i rigtig lang tid. Derfor er mit bedste råd til dig også, at give det noget tid. Det kan tage tid at gå fra at være forelsket til bare at være venner. De følelser du har for ham, stopper ikke bare fra den ene dag til anden, bare fordi han har mistet følelserne for dig. Derfor kan det også gøre rigtig ondt, at blive ved med at være venner, når man begge to tidligere har haft følelser for hinanden.
Hvis du godt kunne tænke dig nogle råd til at komme dig over dine følelser for ham, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel Er du ulykkeligt forelsket? Sådan kommer du videre
Nogle gange kan det være en god ide med en pause
I dit brev skriver du, at selvom han ikke har følelser for dig mere, har du stadig lyst til at ses med ham som venner. Det forstår jeg godt. For når man har haft følelser for hinanden, bliver man ofte rigtig glade for hinanden og bruger meget tid sammen. Derfor kan tanken om ikke at ses mere også virke rigtig svær. Men jeg tænker derfor, at i den situation du står i nu med ham, kan det måske godt være nødvendigt. For det kan nogle gange hjælpe at tage en pause og få relationen lidt på afstand. På den måde, har man bedre tid til at mærke efter og beslutte sig for, hvordan ens forhold skal være fremover.
Hvis du tænker, at det lyder som en god ide, vil jeg klart anbefale dig at fortælle ham om det. Fordi hvis du pludselig cutter kontakten og ikke snakker til ham mere, kan det være han bliver forvirret og måske endda ked af det. Derfor er det også en super god ide, at tage en snak med ham om, hvorfor du gør det og fortælle at det er for jeres venskabs skyld.
Snak med dine venner
Det kan fylde rigtig meget, hvis man går og er forelsket i en, som ikke har følelser for en mere. Særligt hvis man går med det selv og ikke snakker med nogen om det. For så kan det bygge sig op over tid og ende med at fylde mere og mere. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du får talt med nogle af dine venner om den situation du står i? Det kan være, at der er nogle af dine venner, som har prøvet det samme. Og måske har de nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Hos Headspace vil de altid lytte
Hvis du har lyst til at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse super dygtige og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge om alt fra svære tanker til forelskelser. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man går og vil af med nogle af sine følelser. Det er helt gratis og du kan også være helt anonym. Du kan enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer.
Det kan være hammersvært at gå fra at være mere end venner, til lige pludselig kun at være venner igen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper