Kære Mindhelper,
For 5 måneder siden mødte jeg en fyr i forbindelse med en stor fest på mit kollegie. Han var et par måneder forinden begyndt at følge mig på Instagram, og jeg havde tidligere set ham, hvor jeg tænkte, han virkede enormt flink. Til festen snakkede vi, og jeg kunne mærke, han var rigtig godt selskab og virkede som en god ven. Sidenhen har vi set hinanden til et par andre fester, hvor vi også har snakket godt sammen. Min veninde, som også har været med, fortalte hun havde et godt øje til ham, så jeg forsøgte også at hjælpe hende på vej med at score ham. Hun fandt så ud af fra en af hans venner, at han var i et seriøst forhold – så hun stoppede med at prøve på ham. Jeg har så været til to andre fester, hvor ham og jeg er endt med at sidde og snakke sammen. Det har været super hyggeligt, men samtidig kan jeg nu også mærke, at jeg ikke længere bare synes han virker som en god ven. Det er enormt frustrerende, for jeg ved, han bare er charmerende, men noget i mig kan ikke lade være med at føle, han kan li’ mig, så snart han skriver eller snakker til mig – selvom jeg godt ved, han bare er interesseret i at danne et venskab. Hvordan kan jeg stoppe mine følelser for ham?

(19 år)
Kære du
Det lyder til, at du står i en situation, hvor det er svært at finde hoved og hale i det hele. For hvad skal man gøre, når ham den søde fra festen pludselig ikke kun føles som en god ven?
Det kan være svært at styre sine følelser
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har en god ven, som man pludselig synes er lidt for sød til bare at være en ven, og som oven i det har en kæreste.
For hvis man hver gang man er sammen med ham, kommer til at tænke på hvor sød han er og at måske man skulle være mere end venner, så kan det gøre rigtig ondt, når man kommer i tanke om, at han er optaget. Den situation tror jeg, at der er rigtig mange der kender til.
For selvom vores følelser kan ændre sig fra den ene dag til den anden, er der nogle følelser, som holder lidt bedre ved end andre. Følelser som fx forelskelse og sorg er ofte nogle af dem, som holder ved i rigtig lang tid. Så selvom vi måske gerne vil af med følelsen, er det ikke altid noget vi selv bestemmer.
Så når du skriver, at du ikke længere bare synes han virker som en god ven, tænker jeg det er fordi, at du måske synes han er lidt ekstra sød og du måske crusher lidt på ham. Derfor tænker jeg heller ikke, at dine følelser nødvendigvis lige stopper fra den ene dag til den anden.
Hvordan stopper du dine følelser for ham?
I dit brev spørger du, hvordan du kan stoppe dine følelser for ham. Det er et svært spørgsmål, for som jeg kom ind på tidligere, kan det være rigtig svært at styre sine følelser. Særligt når det gælder en forelskelse eller et crush.
Derfor er det kedelige svar nok også, at det ikke er noget du bare lige gør fra den ene dag til den anden. For selvom du prøver at gemme dine følelser langt væk, vil de nok altid ligge på lur bagerst i dine tanker og lige stikke snuden frem en gang imellem.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at mærke godt efter om det er et venskab, som du kan holde ud at være i. For selvom han er en rigtig god ven og god at snakke med, kan det godt blive svært i længden, hvis du bare bliver mere og mere vild med ham. For nogle vil det rareste være at trække sig og lægge venskabet lidt på is, indtil crushet er gået lidt i sig selv.
For som du skriver, så har han en kæreste. Så selvom det er svært, at lade være med at føle, at han måske også kan lide dig, er du nødt til at respektere, at han har en kæreste. På den måde undgår du også at ende i en uheldig situation, hvor du måske står mellem ham og hans kæreste.
Hvis du beslutter dig for at I skal forblive venner, men det stadig er hårdt at komme sig over ham, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Er du ulykkeligt forelsket? Sådan kommer du videre. I den finder du en masse god viden om forelskelser og 6 gode råd til, hvordan du kommer videre.
Har du snakket med dine venner om det?
Det kan fylde rigtig meget, hvis man går og crusher lidt på en af sine venner, som har en kæreste. Især hvis man går med det alene og ikke får snakket med nogen om det. For pludselig kan det fylde mere og mere, og til sidst kan man føle at man bliver helt skør, hvis man ikke får snakket med nogen om det.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med nogle af dine venner om den situation du står i? Det kan være nogle af dine venner har stået i samme situation og måske har nogle gode råd til hvad du kan gøre.
Du kan jo eventuelt prøve at tage fat i hende, din veninde, som havde et godt øje til ham. Det kan være hun ikke tænker så meget på ham mere og har nogle gode råd til hvordan du kan gøre det samme?
Det kan være rigtig svært at komme af med sine følelser, hvis man først er blevet lun på en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper