Kære brevkasse
Jeg var i sidste uge på brobygning, hvor jeg mødte den her dreng. Han var vildt sød og charmerende og vi havde det mega sjovt sammen. Problemet er at jeg har en kæreste. En meget forsigtig dreng, som er lidt insecure. Et par uger før jeg tog afsted kunne jeg godt mærke at jeg måske ikke var så vild med ham som jeg gik og bildte mig selv ind. Og nu efter at jeg har mødt ham den anden som jeg har det meget sjovere med, er jeg blevet endnu mere i tvivl. Især fordi at ham jeg mødte på brobygning ikke virker specielt interesseret i mig. Men det jeg mærke er, at jeg har lyst til at slå op med min kæreste bare for at have muligheden for at kunne score ham fra brobygning til en fest. Er det vildt mærkeligt at have det sådan? Også fordi, at jeg går i klasse med min kæreste og det ville være vildt mærkeligt, hvis vi slog op, og min kæreste har i forvejen nogle problemer han går og bakser med, så er bange for at han går fuldstændig ned med flaget, da han vidst er (ifølge andre) helt vildt tosset med mig. Men kan også bare mærke at det ikke føltes helt rigtigt mere. Har i et råd til hvordan jeg kan sige til ham at jeg ikke er sikker på om jeg vil det mere, uden at knække ham?

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om din kæreste og jeres forhold fylder rigtig meget hos dig. Det kan være rigtig hårdt at gå og have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt
Det lyder til, at du kan mærke, at du ikke længere er så vild med din kæreste. Det kan være en rigtig svær følelse at gå med. For det er ikke rart at være i et forhold, som ikke føles rigtigt for en.
Du skriver også, at du har lyst til at slå op med din kæreste for at have muligheden for, at kunne score ham fra brobygning til en fest. Og det tænker jeg overhovedet ikke er mærkeligt. Jeg tænker faktisk, at det giver god mening, at du har det sådan, når du ikke længere er forelsket i din kæreste. For det lyder til, at du er ret interesseret i ham fra brobygning, og derfor er det også naturligt, at du gerne vil lære ham bedre at kende og have frie tøjler til at se, om det kunne blive noget.
Det er svært at gøre en anden ked af det
Når man kan mærke, at forholdet ikke længere er det rigtige for en, og man gerne vil slå op, kan det være rigtig svært at få det gjort. For det kan være mega hårdt at vide, at man skal gøre en anden person ked af det. Derfor er det også helt naturligt, at du synes, det er svært at få sagt det til din kæreste. Og når ens kæreste bøvler med nogle svære ting, kan man godt blive bekymret for, hvordan han vil tage det, når man går fra ham. Men det er en helt naturlig reaktion at blive ked af det, når ens kæreste slår op med en. Så selvom det kan være rigtig ubehageligt at gøre en anden person ked af det, så er der situationer som denne, hvor det desværre ikke kan undgås. Og det er helt okay, for det er ikke dit ansvar at sørge for, at din kæreste har det godt.
Riv plasteret af
Du spørger også, om vi har et råd til, hvordan du får det sagt til ham uden at knække ham. Som jeg skrev tidligere i mit svar, findes der desværre ikke en måde at gøre det på, hvor den anden ikke bliver ked af det. Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at rive plasteret af og få det sagt til ham med det samme. For det bliver ikke lettere af at vente en måned. Ofte bliver det bare svære og svære. Lidt ligesom, når man trækker et plaster langsomt af, så gør det ondt i meget længere tid, og man er måske også mere tilbøjelig til bare at sætte plasteret tilbage i stedet for at fortsætte med at fjerne det. Derfor er det også ofte en god ide at gøre det hurtigt, så smerten ikke er der i lige så lang tid.
Jeg tænker også, at dig og din kæreste måske kan aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke. For så er der også ro og tid til, at du kan få fortalt ham, hvordan du har det. For ofte kommer der aldrig et god tidspunkt til at sige sådan noget. Og så kan det være nemmere at få sagt, når man har lavet en aftale om at snakke.
Snak med dine venner om det
Det kan være mega hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære en smule lettere, når man deler det med andre.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle venner eller veninder, som du kan snakke med det her om?
Måske der også er nogle af dem, som har prøvet at skulle slå op med en kæreste. Så kan I snakke lidt om det, og måske de også har nogle gode råd, som kunne være hjælpsomme for dig. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med at få sagt til sin kæreste, at forholdet ikke føles rigtig mere. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være mega svært at fortælle sin kæreste, at forholdet ikke længere føles rigtigt. Derfor håber jeg også, at mit svar er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og krydser fingre for, at du får revet plasteret af og fortalt din kæreste, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper