Hej Mindhelper
Jeg er bange for, at jeg er mere ”besat” end jeg elsker ham jeg er kærester med. Jeg havde for noget tid siden taget ham i, at have skrevet med en anden pige. Inden det havde vi ingen problemer ift. jalousi eller lignende. Men siden det, har jeg haft det nærmest fysisk dårligt når han har været ude, og ikke svaret. Og jeg tænker generelt på ham hele tiden, altså så meget hvor det distraherer mig fra hvad der foregår i mit liv. Jeg kan heller ikke forestille mig ikke at være sammen med ham. Egentlig ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, men jeg føler at der er noget ved vores forhold som er helt skævt. Jeg vil gerne komme ud af det, så vores forhold kan blive som det var før, da jeg ikke vil miste ham. Men jeg vil høre hvordan? Om der er en måde, hvorpå man kan blive mindre afhængig af en person, hvis man kan sige det sådan.
Vh

(20 år)
Kære Du
Det kan være smadder hårdt, når man føler sig meget afhængig af sin kæreste. Og det kan også kræve en masse energi, hvis man bliver usikker, når ens kæreste er ude. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt, at føle sig afhængig af sin kæreste
Du skriver, at du næsten føler dig besat af din kæreste, og at du synes, du er meget afhængig af ham. Det kan være svært at føle sig meget afhængig af sin kæreste, for det kan godt føles lidt som om, at man ikke selv har kontrol. Og det kan virke ret skræmmende, at en anden person har så meget indflydelse på en, og på hvordan man har det.
Jeg tror, at rigtig mange kan genkende den her følelse af, at være afhængig af sin kæreste. For når man har en kæreste, man er glad for, kan den person påvirke en rigtig meget, blandt andet fordi det betyder meget for en, hvad kæresten gør, føler og tænker. Så hvis kæresten for eksempel har en dårlig dag, og måske ikke er så interesseret i at hænge ud eller tale, så kan det godt gøre ret nas og påvirke ens eget humør. I den forstand tror jeg, at vi alle er mere eller mindre afhængige af den person, vi er i et forhold med. Og det er en helt naturlig del af, at holde af en anden person. Men sommetider kan afhængigheden også komme til at tage overhånd. Og så kan det føles som om, at alt i ens liv afhænger af den her ene person, og hvad han eller hun, vil og føler. Og det er ikke en rar følelse at have.
Når jalousien kryber ind i forholdet
Det kan gøre hammer-ondt, hvis ens kæreste har skrevet med en anden pige. For så kan man måske komme til at blive lidt usikker på, om ens kæreste vil en lige så meget, som man selv vil ham. Og så kan frygten for at miste sin kæreste melde sig. Og nogen gange kan det komme til udtryk fysisk, hvor man kan få det helt dårligt af tanken.
Det er en naturlig reaktion, at følelsen af jalousi kan melde sig, hvis ens kæreste, har skrevet med en anden pige. For ofte kan jalousien poppe op, hvis vi bliver usikre i forhold til den anden og måske er blevet såret over, noget kæresten har gjort. Det kan kræve utrolig meget energi, hvis man er jaloux og nervøs for, hvad ens kæreste laver, når man ikke er sammen med ham. Og tankerne kan nogen gange komme til at løbe løbsk, når man sidder derhjemme og tripper over, at kæresten ikke har svaret i en halv time. For hvad laver han egentlig lige nu?
Men ofte er der ikke grund til bekymring, og så handler det måske i virkeligheden om, at ens kæreste hygger sig med vennerne, og derfor ikke hele tiden sidder klar ved telefonen. Og så ender man med at bruge en masse unødvendig energi på at bekymre sig. Derfor kan det for mange være rart, at prøve at arbejde med følelsen af jalousi. Du kan prøve at tage et kig på vores artikel om jalousi, det kan være der er et råd eller to, du synes er hjælpsomme.
Vær sammen med dine venner
Du spørger også til, hvad du kan gøre for at føle dig mindre afhængig af din kæreste. Her tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp for dig, at prøve at vende fokus lidt væk fra din kæreste for en stund, og bruge lidt mere energi på dine venner, veninder eller måske din familie. For nogle gange, hvis man føler sig meget afhængig af én person i sit liv, så kan det hjælpe, at prøve at styrke nogle af de andre forhold, til feks venner og familie, som også kan være rigtig givende og dejlige. For så føler man måske ikke helt lige så meget, at alt står og falder, med den ene person, man ellers føler sig afhængig af.
Så når din kæreste f. eks tager ud med sine venner, så kunne du måske aftale at lave noget hyggeligt med nogle af dine venner eller familie? Det kan måske hjælpe dig med ikke at tænke helt lige så meget over, hvad din kæreste mon laver. Og oveni, kan du hygge dig med nogle gode mennesker og styrke de forhold.
Tal med din kæreste
Når man går og har nogle svære tanker og følelser om ens forhold, kan det være en god ide at tale med sin kæreste om det. For sommetider kan det hjælpe med at punktere nogle af de bekymringer man går rundt med. Derfor tænker jeg på, om du har talt med din kæreste om, hvordan du har det med, at føle dig ret afhængig af ham? Og de tanker du går rundt med, når han er ude, uden du er med.
For ellers tænker jeg, at det måske kunne være en god ting at gøre. For så kan i få en snak om det, og så kan det være, at du kan få lidt mere ro på nogle af de trælse tanker du går rundt med. Og de fleste kæreste vil gerne lytte og være der for en, hvis der er noget, man synes er svært.
Tal med nogle andre
Det kan også være en god ide at tale med nogle andre, hvis man går og tumler med nogle svære tanker og følelser i sit forhold. Her kan forældre eller venner ofte være gode at snakke med, fordi de som regel kender en rigtig godt. Og det kan være en hjælp, at få et par friske øjne på ens situation, og høre hvad de mennesker tæt på en tænker, om de tanker og følelser man går rundt med. Det kan også være med til at gøre, at de svære tanker kommer til at fylde lidt mindre, når man får luftet dem, og ikke kun har dem kørende oppe i hovedet. Så måske ville det være rart for dig, at tale med en veninde, en sød tante, eller en helt tredje, om hvordan du går og har det?
Tag et smut i Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig, at tale med nogle helt andre end dem du kender, så er du altid velkommen i Headspace. I Headspace kan man komme og få samtaler, med de søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge om alt fra svære tanker til kæresteproblematikker. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at hive fat i. Det er helt gratis og du kan også være anonym, hvis du har det bedst med det.
Det kan være hårdt, når man føler, at man nærmest er besat af sin kæreste. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar der har været en hjælp for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer til at føle dig lid mere beroliget, og mindre afhængig af din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper