Ligeså snart vi ikke er sammen, bliver jeg virkelig usikker på ham og på vores forhold. Jeg ved virkelig ikke hvorfor. Vi skriver sammen flere gange om dagen, men han kan være rigtigt lang tid om at svare, og det påvirker mig faktisk.
Hej
Jeg har noget ret seriøst kørerne med en dreng, fra min efterskole hvor jeg gik på sidste år. Vi var helt vildt gode venner på efetrksolen, og det blev først til noget seriøst, da vi stoppede på efterskolen. Vi bor ca 40-60 min fra hinanden i bil. det påvirker mig ret meget at jeg ikke kan se ham når jeg egentligt har brug for det. Jeg ved at han rigtigt godt kan lide mig, men jeg føler kun det er rigtigt, når vi er sammen, men ligeså snart vi ikke er sammen bliver jeg virkelig usikker på ham, og på vores forholdog jeg ved virkelig ikke hvorfor. vi skriver sammen flere gange om dagen men han kan flere gange være rigtit lang tid om at svare og det påvirker mig også, hvilket jeg hader. Men hvordan kan jeg blive mere sikker på ham og vores forhold og hvad skal jeg gøre når jeg bliver så usikker? Jeg har snakket med ham om det, men der er jo ikke rigtigt så meget han kan gøre ved det

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder til, at du går rundt med en masse rigtigt svære tanker og usikkerheder i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Afstanden gør ondt
Du skriver og fortæller, at du har noget kørende med en dreng fra din efterskole, som også har været en rigtig god ven tidligere. Jeg refererer til ham, som din kæreste i brevkassesvaret, selvom du godt nok ikke har fortalt, om i helt er kærester endnu. Det håber jeg er okay.
Det er jo mega dejligt at i har fundet sammen, og det lyder til, at i er rigtigt glade for hinanden. Men der er nogle ting, som gør, at du bliver usikker på forholdet. Der nævner du blandt andet afstanden. Selvom 40-60 minutter i bil ikke er vildt langt væk, så er det jo stadigvæk langt nok væk til, at man ikke bare lige kan smutte forbi hinanden. Det kan være mega hårdt, når man er kærester. Fordi man måske har lyst til at se hinanden hver dag, men det ikke er muligt. Derfor er det også helt normalt, at det påvirker dig. Fordi du ikke kan få lov til at se ham, præcis når du har lyst. Så er det jo super fint, at i holder kontakten på en anden måde, som i gør ved at skrive med hinanden.
Fordi i har gået på efterskole sammen, så har i jo også været vant til at se hinanden hver dag. Så er det jo også mega mærkeligt at skulle vende sig til, at hinanden ikke bare er et eller andet sted på skolen. Det er jo kæmpe omvæltning på ens hverdag, og det giver rigtig god mening, hvis det skaber noget usikkerhed i dig. Samtidigt bliver ens hverdag måske fyldt med en masse nye mennesker, nye klasser og man skal vende sig til at bo hjemme igen. Så der sker jo HELT vildt meget i dit/jeres liv i øjeblikket. Og det er meget at skulle forholde sig til. Det tænker jeg da sagtens kan være med til, at skabe noget usikkerhed i en, som så måske også rammer jeres forhold?
Telefonen er vildt god… og så alligevel ikke
Det er jo helt vildt rart, at man kan skrive til hinanden i løbet af dagen. Det betyder nemlig, at selvom man er langt fra hinanden, så kan man snakke sammen alligevel. Men folk kan godt have ret forskellige måder, at bruge deres telefon på. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at din kæreste måske ikke svarer lige så hurtigt, som du gør. Det er sikkert bare fordi, at han ikke opdager dine beskeder lige med samme. Det kan også være, at han har travlt med en masse andre ting, og så først svarer dig, når han har god tid? Der er vi mennesker bare helt vildt forskellige. Derfor behøver der heller ikke være nogen dybere mening med, at din kæreste ikke svarer dig lige med det samme.
Du kan prøve at snakke med din kæreste om, hvordan han opfatter det med telefonen. Måske finder du ud af, at han tænker helt anderledes om den, end du gør. Det kan være rart at få det afklaret. Men du kan nok ikke kræve af ham, at han altid er hurtig til at svare. For det er bare meget forskelligt fra person til person, hvor meget de bruger deres telefon. Måske kan i lave nogle faste snakke-aftaler? Som f.eks. at i skal huske at skrive godmorgen og godnat til hinanden. Eller at i lige bruger 15-20 min på at skrive sammen hver aften inden i går i seng.
Usikkerheden rammer – gi’ den et kritisk tjek
Men hvis man er lidt usikker på noget, så kan man godt komme til at bygge en masse scenarier op inde i ens hoved. Sådan noget som “hvorfor svarer han ikke, kan ikke lide mig?” eller “Er han sur på mig?”. Og sådan nogle tanker kan være helt vildt svære at slippe, hvis de først har ramt en. Hvis det er det der sker for dig, jamen så giver det jo rigtig god mening, at du oplever usikkerhed. Fordi du måske tolker nogle andre ting ind i hans sene sms-svar, end han egentligt mener? Så kan det være en god idé at huske sig selv på, at selvom man måske selv er lidt usikker på forholdet – jamen så er din kæreste måske SLET ikke usikker på forholdet. Han tænker måske slet ikke over, at han ikke svarer hurtigt på dine beskeder. For ham handler det måske bare om, hvornår det lige var praktisk at svare.
Hvis du oplever sådan nogle tanker, så kan det være en god idé, at spørge sig selv: “Er det bare usikkerhed, der snakker nu? Hvor realistiske er mine tanker egentligt?”. Hvis du eksempelvis oplever, at du bliver usikker på, om din kæreste har lyst til at snakke med dig, så kan du prøve at tænke. “Måske er det bare mig, som er nervøs uden grund. Og han plejer jo at svare hver eneste dag, så der er ikke nogen grund til, at han ikke skulle gøre det idag”. Du kan prøve at læse lidt mere om det i denne artikel, omkring detektiv-metoden. Den kan måske hjælpe dig til, at få bugt med usikkerheden.
Tanker er bare tanker – og tanker løber løbsk
Når jeg skriver, at du kan overveje, at give tanker og bekymringer et kritisk tjek. Jamen så er det fordi, at tanker og usikkerheder ikke altid er vildt troværdige. Ofte tænker vi hurtigere, end vi kan nå at være bevidst om. Og så når vi at blive bekymret over noget, inden vi overhovedet har haft chancen for at stoppe op og sige “hvor realistisk er den her bekymring”. Det er fuldstændigt normalt. Sådan virker vi mennesker bare. Vi tænker hurtigere end vi er bevidste om, fordi det er nødvendigt. Det skal vi kunne for at få vores liv til at fungere. Så vi kan nå at reagere inden vi bliver ramt af en bil, eller får en bold i hovedet. Men det betyder også, at vores tanker nogle gange løber løbsk. Altså lidt lever deres eget liv. Så er det en god idé, at stoppe op, og give sine bekymringer et kritisk tjek, så de ikke løber af med os.
Hvad du ellers kan gøre
Du skriver og spørger, hvad du skal gøre, når du bliver usikker. Der er lidt forskellige ting, jeg tænker du måske kan prøve:
• Giv tankerne et kritisk tjek – som jeg skrev lidt mere om i det forhenværende afsnit.
• Distraher dig selv – hvis du mærker usikkerheden komme, jamen så kan det være en god idé, at distrahere sig selv lidt fra tankerne. Det kunne være ved at dyrke sport, se tv, spille spil, mødes med dine veninder eller hvad du ellers godt kan lide at bruge din tid på.
• Brug tid med andre du også holder af. Det kan være en god idé, at bruge tid sammen med sin familie eller venner, hvis man bliver ramt af negative tanker. Så kan de hjælpe dig med at tænke på noget andet, og være med til, at du ikke bliver for ensom.
• Skriv dine tanker ned – det kunne være i en dagbog eller på din computer. Det kan være en rigtig god mulighed for, at få styr på alle de tanker, som nogle gange fylder i ens hoved. Og det kan være rigtigt rart, at lægge dem fra sig, når man er færdig med at skrive dem ned. Det kan også være en god idé, at skrive alle de ting ned, som gør dig sikker i jeres forhold. Simpelthen lave en liste over alle de dejlige ting, som gør at i er gode for hinanden.
• Husk selvomsorgen. Det kan være en god idé, at passe rigtigt godt på sig selv, hvis man har perioder med mange bekymringer og usikkerheder. Du kan læse lidt mere om, hvordan man dyrker selvomsorgen i den linkede artikel.
• Snak med nogen om det – det skriver jeg lidt mere om længere nede i svaret
Når du har brug for ham
Du skriver og fortæller, at det påvirker dig meget, at du ikke kan se ham, når du har brug for ham. Der kommer jeg til at tænke på, hvad du mener, når du skriver det? For hvad er det mere præcist, du har brug for, at han gør. Og er der nogle andre, som så kan hjælpe dig med det, når i ikke kan se hinanden? Måske er det fordi, at du har brug for at fortælle ham om din dag, eller hvordan du har det. Hvis det er det, du mener, så tænker jeg på, om der er nogle andre du også kunne bruge til det. Måske din familie eller nogle veninder? Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke stadigvæk har brug for ham og savner ham. Men måske kunne det hjælpe på nogle af alle de følelser de dage, hvor dig og ham ikke kan se hinanden.
Snak med nogen om det
Jeg tror mit bedste råd til dig er, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan være så mega hårdt, hvis man går rundt med sine tanker og bekymringer alene. Så kan det være en god idé, at dele dem med nogle andre, for det kan godt få det hele til at føles lidt mere overskueligt.
Snak med din kæreste
Det lyder til, at dig og din kæreste er ret gode til at snakke med hinanden, og det er jo mega rart. Derfor kan jeg også kun opfordre jer til, at blive ved med at snakke sammen. For det er nok den mest effektive løsning til, hvordan du kan blive mere sikker på ham og på jeres forhold. Er i begyndt at kalde hinanden for kærester endnu? Ellers tænker jeg på, om det kunne være med til at give dig lidt ro i kroppen, hvis i fik en titel på? Det kan jo være med til, at give nogle mere klare rammer for, hvad man er for hinanden. Det kan i jo overveje, hvis det er. Derudover så tænker jeg, at i kan prøve at snakke om, hvad det er, du er bekymret for. Måske er du bekymret for, at han finder en anden. Jamen så kan i prøve at snakke om, hvorfor du bliver nervøs for det, og om der egentligt er nogen grund til det.
Snak med dine veninder/venner
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med sine veninder/venner om, hvordan man har det. Især hvis du har nogle venner/veninder, som du ser mere til hverdag. Så kan det være rigtigt rart at have deres støtte, hvis du bliver ramt af usikkerheden. Så kan i også sammen snakke om, hvor realistisk dine usikkerheder er. Og de kan hjælpe med at distrahere dig, hvis du har svært ved at slippe tankerne. Så kan i bruge tiden sammen på, at lave noget der er rigtigt sjovt og/eller hyggeligt, så du kan få tankerne hen på noget andet.
Snak med dine forældre
Måske kan du overveje at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg er næsten sikker på, at de kender dig rigtigt godt, og gerne vil hjælpe dig, hvis du har det svært. Det kan være, at i kan aftale at lave noget sammen, hvis du mærker, at usikkerheden fylder meget i perioder. Det behøver ikke være noget vildt og voldsomt, men måske kan i gå en tur, lave mad sammen osv.
Det kan være helt vildt svært, hvis man bliver ramt meget af en følelse af usikkerhed i sit forhold. Det kan få en til at tvivle på det hele, og gøre en rigtigt frustreret. Så kan det være en rigtig god idé, at få givet sine bekymringer/usikkerheder et kritisk tjek. Og få snakket med nogen om, hvordan man har det, så man ikke behøver gå alene med sine tanker.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg rigtigt meget fingre for, at det kommer til at gå super godt mellem dig og ham.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper