Jeg er blevet lidt forelsket i den her fyr. Jeg har aldrig rigtigt snakket med ham. Men når jeg prøver at glemme ham, bliver han ved med at poppe op.
Hej.
Jeg har i flere år været fascineret af en fyr, og senere hen er jeg blevet lidt forelsket.
Jeg kender ham ikke så godt, og jeg har aldrig rigtig snakket med ham, da min generthed tager over hver gang. Jeg er ellers aldrig genert.
Min mor og hans forældre snakker fint sammen. Og jeg har endda haft hans mor som lærer i slutningen af 9.klasse.
Vi har ikke samme omgangskreds, og jeg ser ham sjældent.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og jeg føler mig “fanget”.
Jeg skrev engang til ham og spurgte ind til, om han kendte gode fritidsjob, og han svarede høfligt tilbage omkring det. Andet er det ikke blevet til.
Jeg har prøvet at glemme ham, men det er ret umuligt.
Hvad skal jeg stille op? – Jeg er bange for at jeg ikke er god nok/ hans type? ..
Venlig hilsen, mig

(Pige, 16 år)
Hej dig
Dejligt for dig, at du er blevet lidt forelsket. Men jeg forestiller mig også, at det er svært for dig at være forelsket, når du ikke ved, hvordan du kan lære fyren bedre at kende? Du fortæller, at du bliver genert overfor ham. Det er jo et meget klassisk tegn på at være lidt lun på en. Og jeg forstår godt, at det er frustrerende for dig, hvis du føler, at det spænder ben for dig. Så hvad gør du nu?
Skriv til ham
Jeg synes, at du skal prøve at skrive til ham igen. Og hvad skal du så skrive, tænker du måske? Det er ofte nemmest at starte en samtale, hvis du kan bringe et emne op, som I begge kender til/interesserer jer for. Nogle eksempler kunne være: Skole, næste uddannelse, fest (eller andre arrangementer) i weekenden, fritidsinteresser, fælles venner, yndlingsserier.
Start med at spørge ind til fyren, som du gjorde med fritidsjobbet. Og prøv så at holde samtalen igang. For eksempel ved at finde på nye ting at spørge om, hvis samtalen går lidt død. Tænk løbende over, om han også virker interesseret i at holde samtalen i gang. Spørger han for eksempel også ind til dig? Hvis han virker interesseret, kan du jo overveje at spørge, om han vil lave noget sammen. Fx tage til koncert, gå en tur, drikke en kop kaffe, se en film i biffen eller noget andet.
Hvis han ikke virker interesseret, behøver du ikke miste modet. Nogle gange kræver det lidt tid at vække den andens opmærksomhed. Du kan se det som om, at du sår et frø og venter på, at det skal spire. Du kan bare ikke vide, hvornår og om det kommer til at spire.
Snak med dine venner
Og så får du lige et råd, der går igen uanset problemet: Tal med en ven. Eller måske din kusine eller din mor. Og fortæl så det samme, som du lige har fortalt i dit brev her. Bare det at sige noget højt, som fylder inde i hovedet (eller hjertet), kan være en hjælp i sig selv. Så skal du ikke bære på det alene. Andre kan desuden ofte give et godt råd eller fortælle om egne erfaringer med en lignende oplevelse.
Er det svært for dig at fortælle det til andre, så læs vores guide Sådan snakker du med din ven om svære ting
Er du hans type?
Du fortæller, at du er bange for, om du er god nok til ham og, at du ikke ved, om du er hans type. Det er en meget typisk bekymring, når man er vild med en. Og det korte svar er: Det kan du ikke vide. I hvert fald ikke før du lærer ham bedre at kende. Så det skal i hvert fald ikke holde dig tilbage på nuværende tidspunkt.
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen Mindhelper