Hej Mindhelper
jeg er en pige på 19 og har været sammen med min kæreste i 1 år. Han er min første kæreste og mit første alt og jeg har derfor ikke rigtig nogen anden reference-ramme. Jeg tænker derfor rigtig meget på om der er noget bedre derude for mig, og om jeg burde slå op med ham, hvilket jeg har rigtig dårlig samvittighed over. Men jeg ved ikke om det er en tanke jeg kan slippe før jeg rent faktisk har været ude og prøve andre ting.
Jeg hæfter mig rigtig meget ved alle de dårlige ting i forholdet og har nogle gange svært ved at se de positive sider.
For eksempel var vores start på forholdet var ret turbulent og jeg ved for eksempel ikke om det er noget jeg nogensinde kommer til rigtig at kunne se bort fra.
Han har også meget negativt syn på verden hvilket jeg kan mærke påvirker mig.
Jeg føler at han er blevet lidt doven i forholdet og jeg savner at blive scoret.
Han er et rigtig sødt menneske og behandler mig godt og mange af tingene har jeg ikke rigtig snakket med ham om, så jeg går bare og bærer nag, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Hvordan finder jeg ud af om jeg er kæreste med den rigtige?
dbh

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at du er meget splittet og i tvivl, om din kæreste er den rigtige. Det kan godt være svært at finde ud af, hvordan og hvorledes man skal navigere i det. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre
Du skriver, at du tænker meget over, om der er noget bedre derude og om du derfor burde slå op med din kæreste. Samtidig skriver du også, at han er et rigtig sødt menneske og behandler dig godt. Derfor kan jeg også godt forstå, at det er svært for dig at finde hoved og hale i det hele. For det lyder til, at der er noget som trækker ved at se, hvad der ellers er derude, men samtidig er der også noget, som holder dig fra at slå op med ham.
Og det kan være helt vildt forvirrende at finde ud af, hvilken en af de indskydelser, som man så skal handle på. For nogle er det rigtige at slå op og give det derude et skud, og for andre er det bare en svær periode, som man skal igennem. Og derfor er det rigtige at blive.
Hvordan finder jeg ud af, om jeg er kæreste med den rigtige?
Du spørger, hvordan du finder ud af, om du er kæreste med den rigtige. Og det kan jeg godt forstå, at du gør. For det kan være ret svært at finde ud af, når ens mavefornemmelse stikker i forskellige retninger. Men jeg kan desværre ikke give dig en klar opskrift på, hvordan du finder ud af det. For det er kun dig, som kan mærke, hvordan du har det. Men jeg forsøge at komme med nogle ting, som ofte kan hjælpe en lidt på vej med beslutningen.
Den første ting er at lave en liste, hvor du skriver, hvad der taler for at blive og hvad der taler for at gå. Det kan måske virke lidt spøjst at lave sådan en liste. For selvfølgelig kan kærligheden ikke reduceres til en simpel liste, men det kan alligevel være en ret god hjælp. For ofte bliver det hele lidt mere overskueligt og tydeligt, når man får skrevet det ned.
Noget andet, som også kan hjælpe, er at stille sig selv spørgsmålet: Hvordan ville jeg have det med aldrig at prøve at se, hvad der ellers er derude? Og så være nysgerrig og opmærksom på de tanker, som kommer. Og så bagefter spørge sig selv: Hvordan er tanken om ikke at være sammen med min kæreste? Og på samme måde være nysgerrig og åben der. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men de tanker og følelser man får, når man spørger sig selv og er åben og ærlig omkring de tanker, som kommer. Kan også være en ret god hjælp på vejen i forhold til at finde ud af, om ens kæreste er den rigtige for en.
Snak med din kæreste om det
Jeg bider også mærke i, at du skriver, at du ikke rigtig har snakket med din kæreste om det, men at du bare går og bærer nag. Samtidig skriver du også, at du føler han er blevet doven, og at du godt kunne tænke dig, at han scorede dig igen. Nogle gange kan ting godt komme til at vokse og irritere en rigtig meget, når man går med det indeni. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at du snakkede med ham om det. For måske han slet ikke er klar over, at du egentlig godt kunne tænke dig at lave lidt flere ting med ham, og føle at han scorer dig igen. Og så kan det være, at I kan snakke om, hvordan I begge to gerne vil have, at forholdet skal være.
Snak med dine veninder om det
Jeg tænker også, at en god hjælp for dig kunne være at snakke med dine veninder om det. Det kan nemlig være rigtig rart at dele sine tanker og overvejelser med andre. Nogle gange bliver tingene også lidt mere tydelige, når man får sagt dem højt. Det kan også være, at der er en af dine veninder, som har et godt råd til, hvad du kan gøre, fordi de måske også kender dig rigtig godt.
Girltalk
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Girltalk. Girltalk er en side kun for unge piger, hvor man kan læse en masse om forskellige ting, som kan fylde i et pigeliv. Derudover kan man også chatte med deres dygtige og søde rådgivere. Så hvis du synes, at det kunne være rart at skrive lidt mere med nogle helt andre, så kan jeg varmt anbefale dem.
Det kan godt være svært at finde ud af, om ens kæreste er den rigtige for en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber du får mærket godt efter og truffet den beslutning, som er rigtig for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper