Hej
Hvordan får jeg en kæreste eller bare en dreng til at kunne lide mig. Jeg føler at det lige meget hvad jeg prøver så gider ingen drenge snakke med mig selv hvis jeg kun vil være venner. Jeg er begyndt at give op.

(17 år)
Kære du
Det kan være mega frustrerende, når man gerne vil have en kæreste, men det ikke er lykkedes endnu. Derfor synes jeg også, at det er rigtig fint at du skriver herind til os og deler dine tanker med os.
Det giver mening
Du spørger, hvordan du får en kæreste eller en dreng til at kunne lide dig. At have en kæreste er noget, som rigtig mange unge i din alder drømmer om, og det giver god mening. For at ville være tæt med et andet menneske er et helt naturligt menneskeligt behov. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det er noget du gerne vil. Og når man så oplever at det ikke lykkedes lige meget, hvad man gør, så kan man godt få lyst til at kaste håndklædet i ringen.  Men du har masser af tid til at møde ham endnu. Nogle er heldige at støde ind i en sød fyr tidligt i deres liv, og andre får fx deres første kæreste, når de er langt oppe i 20’erne. Men der findes en til alle derude. Så jeg tænker, at der er en ret god sandsynlighed for, at du bare ikke har mødt den rigtige endnu, som sætter pris på dig og alle de kvaliteter, som du har.
Bliv ved med kaste dig ud i det
Derfor skal du endelig også blive ved med at kaste dig ud i det, og give det et skud, hvis der er en fyr, som du synes er sød. For jeg kan desværre ikke give dig en klar opskrift på, hvordan man får en kæreste. Det er nemlig meget forskelligt. Nogle finder sammen med en fra klassen, andre møder en sød fyr gennem deres fritidsinteresse og andre støder ind i ham til en fest.
Så jeg tænker, at du de næste par år har rigtig gode muligheder for at møde en masse forskellige fyre fx gennem uddannelse eller arbejde, og at der blandt dem også kunne være nogle stykker, som var søde og interessante. Det er også meget forskelligt, hvor længe man ses og dater inden man fx bliver kærester. Så mærk efter, og find din egen vej i det. Og husk, at der skal to til tango, så hele ansvaret for at få en kæreste eller få en fyr til at kunne lide dig er ikke på din tallerken. Det skal også komme fra ham. Og han skal helst kunne lide dig for den du er. Derfor tænker jeg heller ikke, at du skal begynde at gøre en hel masse anderledes eller lave om på dig selv, for at fange fyrenes interesse.
Snak med dine venner om det
Det med at date og finde en kæreste kan noget af en jungle at finde rundt i. Derfor kan det også være rigtig rart og lettende at tale med nogen om de tanker og frustrationer, der kan komme, når man kaster sig ud i det. Så jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle gode venner, som du kan snakke med om det? Måske de også har prøvet at have det ligesom dig. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad de har gjort. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte.
Cyberhus
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kender Cyberhus? Cyberhus er en side for unge, hvor man fx kan chatte med andre unge eller skrive over SMS med deres frivillige. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at skrive med nogen, som slet ikke kender dig, om, hvordan du har det. Så kan jeg varmt anbefale Cyberhus. Det er også helt gratis og anonym.
Det kan være hammerfrusterende, når ikke er stødt ind i den rigtige fyr endnu. Og selvom jeg ikke har kunne give dig et klart svar på, hvordan du får en kæreste. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og krydser fingre for, at du snart møder en sød fyr, som også vil dig. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper