Hej.
Jeg er en pige på 19 år, der lige for tiden har det svært med min kæreste på 23 år.
Vi har været sammen i lidt over et halvt år. Vi elsker både hinanden og har desuden planer om at flytte sammen om nogle måneder.
For nogle måneder siden var vi i en periode, hvor vi skændtes tit over ligegyldige ting, hvilket tog hårdt på os begge to og derfor fik vi en snak omkring det hele, hvilket hjalp rigtig meget. Efter snakken har vi snakket mange gange om, at vores forhold aldrig har været bedre.
Problemet er, at selvom vi har haft det så fantastisk sammen på det sidste, var vi til en fest for en uge siden hjemme ved ham, hvor min veninde spurgte min kæreste, om det var okay at der kom to andre drenge på besøg, hvilket han sagde ja til. Selvom han havde sagt ja til min veninde, gik jeg efterfølgende
flere gange over til ham, for at hører om han var sikker på det var okay, hvilket han også sagde ja til.
Han fortalte mig senere, at han var rigtig sur på mig over, at jeg overhovedet lod min veninde spørge ham af, om de andre drenge måtte komme, derfor tilbød jeg ham, om jeg skulle sige til drengene, at de skulle tage hjem. Han tog ikke imod de ting jeg sagde og begyndte i stedet at råbe rigtig meget af mig, hvor
han derefter gik. Lige siden har vi ikke set hinanden.
Jeg skrev til ham dagen efter, om jeg skulle komme hjem til ham, så vi kunne få snakket ud om det hele, men han blev ved med at skrive til mig, at han ikke havde lyst til at være sammen med mig længere og at han var sikker på sin beslutning. Nogle dage efter skrev jeg igen til ham, om det ikke var en god ide, at vi fik snakket ud om det hele, da jeg syntes det var en dum ting at slå op over. Han fortalte mig, at han er blevet i tvivl i forhold til om det skal være os, og at han gerne vil snakke med mig, men at
han ikke har lyst til at se mig lige nu, da han ikke kan kende sig selv over den måde han opførte sig på overfor mig, og derfor har brug for tid til at finde sig selv igen.
Hele situationen gør mig rigtig ked af det og jeg føler mig magtesløs over ikke at kunne gøre noget. Jeg ved, at han ikke er sur på mig, da jeg snakkede med hans ven og han fortalte mig, at min kæreste er rigtig ked af den måde han var overfor mig på og ikke kan acceptere det.
Jeg tænker også bare, at hvis han virkelig ikke havde lyst til at være sammen med mig, havde han så ikke skrevet det til mig?
– Hilsen R

(Pige, 19 år)
Kære R
Det lyder som en rigtig ærgerlig situation, der skete mellem dig og din kæreste. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Om at snakke sammen
Når jeg læser dit brev, så er det første jeg tænker, at i faktisk har været ret seje. For selvom der tidligere har været gnidninger mellem jer og i er kommet op at skændes, så har i også fået snakket om tingene. Og er endda blevet endnu tættere på grund af det. Det kan du godt dig selv et klap på skulderen over – for det kan være hammersvært at få snakket om tingene. Men det er oftest den helt rigtige måder at få løst konflikterne på. Og derfor tænker jeg også, at det er det samme, i skal gøre denne her gang. For det lyder til, at det er i faktisk gode til, og så er det med at finde tilbage til det igen – selvom det måske er lidt svært lige nu.
Din kæreste skammer sig måske
Det er en rigtig ærgerlig situation, der har været til festen, hvor din kæreste er blevet så sur. Men jeg tænker også, at det ikke lyder til at handle om dig, men derimod om noget inde i din kæreste. For det virker til, at du har gjort det helt rigtige i situationen og prøvet at være rigtig forstående overfor din kæreste. Men alligevel er der noget, som er gået i hårdknude hos ham. Og det er ikke sikkert, at din kæreste helt forstår, hvorfor han er blevet så sur over det med de to drenge. Men det virker til, at din kæreste godt forstår, at det handler om ham og ikke om dig, når han skriver, at han ikke kunne kende sig selv i sin opførsel overfor dig. Og derfor tænker jeg også, at han måske skammer sig lidt lige nu? Og det er derfor at han trækker sig lidt.
Tag fat i ham igen
Uanset hvad der foregår inde i din kæreste lige nu, så er det helt okay, hvis du har brug for, at i får snakket sammen. For selvom din kæreste måske er lidt forvirret lige nu, så er I 2 i forholdet, og derfor er dine følelser ligeså vigtige som hans. Så hvis du har lyst, så kunne det måske være en god idé, hvis du prøvede at tage fat i din kæreste igen og fortalte ham, at nu har du altså brug for, at i sætter jer ned og får snakket sammen? Og så vil han forhåbentligt godt snakke sammen, selvom han måske har lidt dårlig samvittighed. Måske er det også det, der skal til, for at din kæreste kan komme lidt ud af de der svære tanker og følelser, som han lyder til at være lidt ramt af i øjeblikket?
Du spørger, om han ikke ville have skrevet det, hvis han virkeligt ikke havde lyst til at være sammen med dig. Og jeg tænker, at det kun er din kæreste, som ved, hvad der sker indeni ham i øjeblikket. Men jeg tænker også, at der er gode muligheder for at få forholdet til at fungere rigtigt godt igen, hvis i kan snakket sammen.
Jeg håber at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper