Hejsa
jeg har for nyligt fået lidt følelser for en pige fra min klasse og ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun er også meget intra i mig, men jeg prøver altid at miste disse følelser for hende fordi jeg ikke er klar til at have en kæreste. Vi er mega tætte og er bedste venner og hver eneste gang vi er tæt på at kysse eller snakker om sex og kys, får jeg virkelig meget kvalme og bræk fornemmelser. Jeg har været sammen med hende mange gange før, hvor jeg ikke fik det dårligt, men lige nu er vi så tætte at vi godt kunne blive noget sammen, men igen min krop er ikke klar. De seneste 4-5 gange vi har været sammen, “ude fra skolen” har jeg fået kvalme ved at vi f.eks. har været tæt på at kysse osv. Jeg får ikke kun kvalme af det, men også når hun nævner andre fyrer. Jeg er lidt bange og aner ikke hvad jeg skal. Jeg føler når vi er tæt på hinanden får jeg tanken om kvalme og går i panik. Har været sammen med mange andre piger før hende, men hun er bare anderledes

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med at få kvalme, når du er sammen med hende pigen, fylder en del hos dig. Det kan være mega frustrerende, når man er vild med en, men man bliver ved at få kvalme, når den anden er tæt på. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan godt føles overvældende at komme tæt på en anden
Du skriver, at du har fået følelser for en pige fra din klasse. Når man mærker, at følelserne begynder at pible rundt i maven, kan det på den ene side være rigtig rart, men det kan samtidig også føles rigtig overvældende. For når man er vild med en anden, og den person også er helt vildt interesseret i en, kan det måske føles som om, at det hele kommer lidt for tæt på. Og måske særligt, hvis man ikke føler sig klar til at have en kæreste. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan få det ubehageligt og opleve kvalme, når I er tæt på hinanden. For der er nogle følelser på spil, men samtidig er der også noget inde i dig, som trækker i den anden retning og siger, at du ikke er klar til at have en kæreste. Og når man går og bøvler med nogle svære tanker og følelser, kan det godt komme til udtryk fysisk. Og det kan være mega frustrerende og ubehageligt. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du kan blive lidt bange og komme i tvivl om, hvad du skal gøre.
Kvalme kan godt komme, når man er nervøs
Du skriver, at du har været sammen med hende mange gange før, hvor du ikke har fået det dårligt, men nu hvor I er så tætte, får du kvalme og brækfornemmelser. Det lyder mega træls, og jeg kan sagtens forstå, at det er rigtig frustrerende, når du ikke tidligere har fået kvalme, mens I var sammen. Men jeg bider også mærke i, at du skriver, at du for nyligt har fået følelser for hende. Når man har følelser for en anden person, kan det godt føles som om, at der er mere på spil. Og når man har det sådan, kan nogle godt blive både nervøse og spændte, når de skal være sammen med den anden person. Man vil måske rigtig gerne imponere den anden og sørge for, at de synes, at det er hyggeligt at være sammen med en. Er det noget du kan genkende?
Hvis det er det, skal du vide, at kvalme er en helt normal reaktion på nervøsitet. Ligesom nogle oplever, at pulsen stiger og de får svedige hænder, når de er nervøse, så er der andre, som får kvalme eller dårlig mave.
Du skal også vide, at det er helt okay, hvis du ikke har lyst til at være sammen med hende eller kysse hende. Man kan godt være vild med en anden person, men ikke være klar eller have lyst til at kysse og have sex.
Frygten for kvalmen
Du skriver, at når I er tæt på hinanden, så får du tanken om kvalme og går i panik. Det kan være hammerubehageligt at have kvalme. Og når man tidligere har oplevet at få kvalme i en situation, kan det godt stadig sidde i en. Sådan så man måske kommer til at blive ekstra opmærksom på kvalmen. Så selvom kvalmen måske ikke er der, så kan man være nervøs for, at kvalmen kommer og hele tiden gå og mærke efter. Derfor kan det være en rigtig god ide at øve sig i at fokusere på noget andet, når man er i situationen, så tankerne om kvalmen ikke kommer til at fylde alt for meget.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om I måske kan lave noget sammen, hvor du ikke hele tiden skal frygte, at hun vil forsøge at kysse dig eller komme for tæt på. Det kunne fx være at lave en fælles aktivitet, som at gå en tur, spille et spil eller noget helt tredje. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, så du ikke hele tiden skal gå og være nervøs for, at du får kvalme, når I er sammen.
Det er også sådan med vores hjerner, at de kun kan fokusere på en ting af gangen, så hvis du fx koncentrerer dig helt vildt om at vinde i Bezzerwisser, så kan hjernen ikke også fokusere på kvalmen samtidig. Så på den måde, kan det nogle gange være en god hjælp at lave noget andet, så tankerne ikke hele tiden kredser om kvalmen.
Snak med hende pigen
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt pigen, hvordan du har det?
For når man går med en masse svære tanker og følelser, kan de godt komme til at ligge og ulme og boble i maven. Og når man så får sagt dem højt, oplever rigtig mange, at de ikke fylder helt ligeså meget mere.
Derfor tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med hende om, at du ikke føler dig klar til at have en kæreste lige nu. For så er der også klare linjer. Og når man ved, hvordan den anden har det, kan det også være lettere at finde ud af, hvordan man skal være sammen. Sådan så den ene fx ikke tror, at man er ved at blive kærester, mens den anden er et helt andet sted. Jeg tænker, at det måske kan være med til at give lidt ro, og måske også hjælpe lidt på kvalmen.
Snak med dine venner
Vi mennesker er slet ikke lavet til at gå med alt det svære helt alene. Vi er lavet til at have brug for andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med alle de svære tanker og følelser alene. Og sommetider kan det være mega rart at få luftet ud og delt sine tanker med andre. For så kan det også være, at de måske kan se nogle ting, som man ikke selv er opmærksom på. Det kan også være, at dine venner måske har nogle gode råd til, hvad du skal gøre. Og uanset om de har det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være rigtig svært, når man oplever at få kvalme, når man er sammen med en, som man er vild med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med pigen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper