Kære Jer
Jeg håber I kan hjælpe mig med et råd eller to, for jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op.
Jeg har mødtes med en pige gennem de sidste par måneder, og efterhånden som tingene skred frem, blev jeg mere og mere glad for hende. For nylig fik jeg dog en meget stærk fornemmelse, at noget ikke var som det skulle være. Hun svarede ikke rigtig tilbage, når jeg skrev, så til sidst spurgte jeg hende ligeud, om alt var okay? Hun svarede, at hendes følelser ikke var til mere end venskab, så hun håbede oprigtigt, vi kunne fortsætte som bare venner, fordi hun stadig rigtig godt kan lide mig.
Hver gang jeg prøver at komme i et forhold med en pige, bliver jeg efter et stykke tid afvist på den her måde, hvor jeg bliver rigtig ked af det, og de har et faktisk ønske om fortsat at ville ses på et platonisk plan. Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert? Er jeg for sød? Er jeg for umaskulin, siden ingen piger nogensinde udvikler følelser for mig?
Jeg kan mærke på dem, at ønsket om venskab ikke blot er floskler for at bløde bruddet op, men jeg ved ikke, hvordan det skal kunne fungere?
Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg orker snart ikke kærlighed mere.
Hilsen en ung mand.

(20 år)
Kære Unge mand
Det kan være ret hårdt og frustrerende, når man gentagende gange oplever, at den man er vild med kun vil være venner. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Dating
Det kan gøre ret ondt at blive afvist af en, som man er blevet lidt vild med. Og det kan godt føles som et ordentlig slag i maven at få at vide, at den anden ikke vil være mere end venner. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver ked af det, når du bliver afvist.
Og når man har oplevet det flere gange, kan det samtidig også gøre en ret frustreret. For det kan godt være ret opslidende at blive ved med at forsøge, når man flere gange har oplevet, at det ikke bliver til mere end venskab. Derfor kan jeg også godt forstå, at du har en følelse af, at du næsten ikke orker kærligheden mere. Og lige netop den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan genkendende. For det med dating kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i. Og de fleste får et par afvisninger med på vejen inden de finder den rigtige. Så selvom det måske kan virke uoverskueligt lige nu, så tænker jeg ikke, at du skal give helt op på kærligheden endnu.
Vi er alle forskellige
For vi mennesker er alle sammen forskellige. Og derfor har vi også forskellige præferencer for, hvordan vi gerne vil have en partner skal være. Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at du er en ret vellidt person. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at du ikke skal lave om på dig selv. Du har nok bare ikke mødt den rigtige pige, som sætter pris på netop dine kvaliteter i et parforhold endnu. Så derfor er mit bedste råd til dig også, at fortsætte ud i datingjunglen, så du forhåbentlig på et tidspunkt møder den rigtige.
Har du lyst til at være venner?
Du skriver, at mange af pigerne gerne vil være venner efter, at de har afvist dig. Her kommer jeg til at tænke på, om du egentlig har lyst til, at I skal være venner? For hvis du ikke har det, skal du vide, at det er helt okay at sige fra. For det kan være ret hårdt kun at skulle være venner, når man egentlig gerne vil mere.
Snak med dine venner om det
Det kan være hammerhårdt at blive afvist. Derfor kan det også være rigtig rart at snakke med nogen om det. For tit bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det. Og om at du er frustreret over, at pigerne gang på gang kun vil være venner. For måske er der også nogle af dem, som har prøvet noget lignende, og som har et god råd eller to til dig. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte.
Headspace
Hvis du vil tale med nogen ude fra, kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når kærligheden bøvler. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er mega hårdt og frustrerende, når man gentagende gange oplever, at de piger man ses med kun vil være venner. Så selvom jeg ikke har kunne komme med mange konkrete råd, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Og så sender jeg en masse varme tanker din vej, og håber at du snart møder den rigtige. For det har du fortjent.
De bedste hilsner fra en Mindhelper