Hej Mindhelper.
Jeg går i 1.g på gymnasiet. Jeg har et medfødt handicap som gør at jeg ser lidt anderledes ud, men så heller ik mere end det.
Inden jeg startede frygtede jeg at jeg skulle til at lære nye mennesker at kende, og få nye venner, men efter jeg startede gik det rigtig stærkt og jeg fik rigtig mange venner på rigtig kort tid.
Det, som det hele drejer sig om, er en pige. Jeg begyndte allerede på første dag at snakke med en rigtig sød og smuk pige. Hun understregede fra starten, at hun havde en kæreste, hvilket jeg er glad for hun gjorde der og ikke først senere, fordi efter vi snakkede sammen første gang, mærkede jeg hvor sød og smuk hun var. Men da hun har en kæreste, nåede jeg gudskelov ikke at blive alt for såret, hvis hun først fortalte det senere.
Her ca. et halvt år senere, er vi bare rigtig gode venner. Vi skriver og snakker sammen, og det er bare helt vildt dejligt.
Men…! Hun er begyndt at snakke med en anden fyr! En fyr jeg ikke bryder mig om. En selvcentreret fyr som alle pigerne bare elsker. Jeg kan derfor mærke at hun hellere vil ham end mig. De griner og pjatter. Det er jeg rigtig ked af, for det vil jeg også rigtig gerne!
Hvad skal jeg gøre?
mvh Anonym

(17 år)
Hej 17 årig
Når ens gode veninde pludselig begynder at snakke meget med en fyr, som man ikke er stor fan af, så kan det godt sætte gang i jalousien og gøre en ked af det. For hvorfor vil hun hellere ham, og hvordan skal man lige håndtere det hele?
Det lyder til, at jeres venskab betyder meget
Det kan på den ene side være helt fantastisk at have mødt et andet menneske, som både er sød, smuk og skøn at være sammen med. Men på den anden side, kan det også være svært, når den person begynder at snakke meget med en anden fyr.
For måske ville man allerhelst have personen for sig selv, og være sammen med dem så meget som overhovedet muligt. Og når deres opmærksomhed så bliver rettet mod en anden, så kan det godt føles lidt som om, at der bliver taget noget fra en. Og så er det, at jalousien godt kan finde på at titte frem, og gøre en sur og ked af det.
Derfor tænker jeg egentlig også, at det er naturligt at det gør dig ked af det. For det lyder til, at du er rigtig glad for jeres venskab, og måske også er lidt vild med hende.
Mærk efter, hvad der skal styre
Derfor tænker jeg også, at det bedste råd jeg kan give dig lige nu er at mærke efter og finde ud af, hvad der skal styre.
For ud fra, hvad du skriver, så tænker jeg at der er sandsynlighed for at hun bliver ved med at være gode venner med ham den anden fyr. Og det er helt okay. Man kan nemlig ikke styre, hvem andre er venner med. Men man kan styre, hvordan man forholder sig til det.
Så skal jalousien få lov at styre eller er venskabet med hende vigtigere?
Mit gæt er at svaret er nummer 2. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp for dig at læse vores artikel om jalousi. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan skrue ned for jalousien, så den ikke kommer til at påvirke relationen.
Der er kvaliteter i forskellige venskaber
Du skriver, at din veninde og ham fyren griner og pjatter, og at du også rigtig gerne vil have det. Venskaber kan være meget forskellige, og med nogle er det hele måske sjov og ballade, og med andre er venskabet roligt og eftertænksomt, og andre gange er det en blanding af det hele. Derfor tænker jeg også at der kan være rigtig mange gode ting i jeres venskab, selvom det ikke er det samme som det, hun har med ham den anden fyr.
Så derfor vil jeg også råde dig til, at se om du kan fokusere på det i stedet, og huske på, at jeres venskab er unikt, fordi det er mellem jer og det har kvalitet i sig selv. Det skal ikke bare være en kopi af det andet.
Snak med dine venner om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at du snakkede med nogle af dine venner om det. For det kan være rigtig rart og lettende at få delt de svære og tunge tanker og følelser. Måske er der endda også en af dem, som har et godt råd eller to til dig. Og uanset hvad, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og støtte en, når man går gennem noget svært.
Du er også altid velkommen hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse super søde og dygtige rådgivere. Og det kan være et rart sted at komme og snakke med nogen, og få luftet ud i tankerne.
Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem, ringe og få en tid eller droppe ind i et af deres centre.
Det kan være hammersvært når ens gode veninde er begyndt at snakke med en anden fyr. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper