Min kæreste har slået op med mig efter 1,5 år. Han har slettet mig fra alle steder. Han vil slet ikke have nogen kontakt, og han vil ikke komme sammen igen.
Hej
Jeg er en pige på 18 år og går i 1.g. Min kæreste har slået op med mig efter 1,5 år, fordi han mente at jeg bestemte rigtig meget og det gad han ikke mere, han havde brug for at være fri. To uger før dette brud. havde vi været fra hinanden i et par dage, pga det samme dog ville vi prøve igen. Efter bruddet har han slette mig over alt og undgår alt kontakt, dette er dog svært da vi går i skole i den samme by og derfor tager den samme bus hjem. Jeg ser ham tit men tør ikke snakke med ham, da jeg er bange for at blive afvist.
Jeg savner ham rigtig meget og er utrolig ked af det, dog har han selv givet udtryk for at han hverken er ked af det eller savner mig. Han har været ud og drikke med sine venner hver weekend efter bruddet, hvilket gør mig rigtig ked af det da jeg ikke føler vores forhold betød noget når han er så glad.
Jeg har prøvet at ignorere ham men synes det er meget svært, jeg har lyst til at kontaktet ham hele tiden. Jeg har prøvet at glemme det ved at være sammen med mine veninder og familie, det hjælper dog heller ikke. Jeg har fortalt ham hvordan jeg har det og at jeg utrolig gerne vil arbejde på fikse vores forhold igen, dette vil han dog overhovedet ikke.
Lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre længere, da jeg rigtig rigtig gerne vil finde sammen med ham igen. Jeg har brugt meget st tiden uden ham på at tænke vores forhold igennem og se på problemerne, derfor er jeg fuldstændig klar over hvad der skal arbejdes på og ændres.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18 år
Det lyder rigtig hårdt, at din kæreste har slået op med dig. Det gør hammerondt, og man kan allermest bare have lyst til at finde sammen med personen igen.
Giv dig selv tid
Et brud kan tage lang tid at komme sig over. Især hvis man ligesom jer har været sammen i et stykke tid. Det kan føles helt forkert, at man ikke er sammen med personen mere. Det kan føles ensomt. Og man kan have lyst til at finde sammen med personen igen. Det kan være, fordi man virkelig savner personen. Men det kan også være, fordi man savner den tryghed, det er at have en kæreste. Det vigtigste er bare, at man giver sig selv tid. Tid til at være alene. Til at mærke ordentligt efter. Det kan være rigtig svært, men man skylder sig selv at gøre det. Når man får tingene lidt på afstand, kan det nemlig være nemmere at se rationelt på det.
Her er råd til kærestesorger
Efter sådan et brud er det ikke ualmindeligt, at man har kærestesorger. Og det gætter jeg også på, at du bøvler med lige nu. Derfor vil jeg lige linke til vores artikel om kærestesorger. Deri har vi nogle råd til, hvad du kan gøre i den situation, du står i lige nu. Så tag et kig på den og brug det, der giver mening for dig.
Snak med dine veninder
Jeg ved ikke, om du allerede har gjort det. Men et af mine bedste råd til dig er at snakke med dine veninder. Det er vigtigt, at du ikke går med det her alene. Og i den her situation er veninder guld værd. De har måske prøvet noget lignende, som de kan fortælle om. Eller de kan fortælle dig, hvad de ville have gjort, hvis de stod i samme situation.
Godt at du mødes med andre
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har forsøgt at glemme ham og være sammen med andre i stedet. Det er nemlig vejen frem. Som ordsproget siger: “Ude af syne, ude af sind”. Og selvom det virker helt grotesk lige nu, så kommer det til at ske på et tidspunkt. Og det kan komme til at ske hurtigere, hvis man er sammen med andre. Laver nogle ting, som får tankerne væk fra ham og jeres brud. Du skal nemlig videre. Det fortjener du. Især når han siger til dig, at han ikke savner dig og ikke vil fikse jeres forhold. Så brug i stedet tiden på nogle, der rigtig gerne vil dig.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt lige nu. Men hæng i. Snak med dine veninder. Det skal nok blive bedre med tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper