Hej Mindhelper
Jeg skriver til jer fordi, jeg har noget på hjertet, som jeg ikke rigtig selv kan finde ud af at løse…
Sagen er den, at jeg kender en fyr som jeg engang gik i 9.klasse med. Vi snakkede ikke så meget sammen på daværende tidspunkt, men kunne fornemme at han gerne ville lære mig at kende, men var afvisende. Nu er jeg gået ud af gymnasiet og har hidtil mit første sabbatår. Efter 9.klasse skulle jeg på efterskole, og han tog direkte på gymnasiet. Derfor mistede vi kontakten, og snakkede ikke længere som vanligt, som vi plejede. I 2019 på min fødselsdag, sender han mig en Snapchat besked hvor han ønsker mig tillykke. Her har vi altså ikke haft kontakt siden 2016. Vi begynder efterfølgende at skrive lidt frem og tilbage. Han spørger, om jeg har lyst til at ses en dag. De første par gange er jeg igen lidt afvisende, da jeg ikke er interesseret. Dog finder vi en dag, og de blev til flere. Vi finder sammen, men han gør det forbi en måned efter (.Han har aldrig haft en kæreste før). Vi skriver dagligt og det er et halv år siden vi sidst sås. Han spørger med mellemrum om jeg vil en film, men i sidste øjeblik finder han en undskyldning (føler jeg), og bliver ikke til noget. Hvorfor dog?

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder til, at du er rigtig forvirret over dig og ham fyrens forhold til hinanden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er lidt rodet
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt høre, at det er lidt rodet mellem jer lige nu. Det lyder til at i har været kærester tidligere, men at han gjorde det forbi efter kort tid. Og nu virker det til, at det er lidt svært for dig at finde ud af, hvad han egentligt gerne vil. Det kan jeg sagtens forstå, for på den ene side så virker han interesseret, når han kontakter dig med jævne mellemrum. Og på den anden side så trækker han i land, når i så endelig skal ses. Derfor er det hele også lidt uklart lige nu.
Snak med ham
Det lyder til, at du har brug for, at der kommer lidt mere afklaring på, hvad det er, han gerne vil have der sker mellem jer. Det er helt okay at have brug for den slags afklaring, så du ikke ender med at gå rundt og være helt forvirret og i tvivl om, hvor det er på vej hen. For det er ikke altid særligt sjovt at føle, at man bliver afvist. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med ham om det. Måske er der en grund til, at han opfører sig, som han gør? Måske har han ikke tænkt over det. Det er nok kun ham som ved, præcis hvad han lige går og tænker.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, så kan du jo overveje, at prøve at snakke med dem om, hvad du oplever med fyren. Nogle gange kan det nemlig være super rart, at få et par ekstra øjne på hele situationen. Og have nogle til at komme med lidt gode råd eller idéer til, hvad du nu kan gøre. Og så kan det være rart at have et pusterum, hvis det hele bliver lidt træls.
Hvis det bliver for rodet
Hvis du synes, det bliver ved med at være for rodet, så er det altid okay, at sige stop. Og fortælle ham, at du ikke har lyst til at ses eller skrive sammen længere. For nogle gange kan det være nødvendigt for at passe godt på sig selv. Så man ikke ender med at blive rigtigt frustreret eller ked af det over, at fyren er lidt utilregnelig. Men du må mærke godt efter i maven, hvad der føles rigtigt for dig. Der ikke er noget rigtigt eller forkert svar, så længe du passer godt på dig selv.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper