Hej
jeg er en pige på snart 25 år og har det meget skidt fortiden. For snart 7 måneder siden gik min kæreste fra mig. Jeg var meget ked af det fordi holder af ham. Men en dag i maj spurgte han om vi skulle begynde have sex igen. Alle de aftaler jeg prøvede lavede med ham aflyste han ved skrive han var træt. Jeg ser ham kun den ene gang om måneden hvor vi har sex og når jeg presser på med finde sammen siger han at han nok skal sige når han synes det går godt. Men han åbner ikke mine beskeder og skriver kun hvis han vil have sex. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for holder utroligt meget af ham men har svært ikke vide hvad der foregår mellem os. Mit selvværd er meget slemt og er bange for han udnytter mig. På hans fødselsdag skrev jeg et opslag på hans Facebook som han bare slettet og blev rigtigt ked af det. En dag hvor jeg spurgte om noget helt normalt blokeret han mig på snapchat. Ved ikke hvad jeg skal gøre han i nogen gode råd hvad jeg kan gøre for er meget påvirket af alt der sker fortiden og ved ikke om han udnytter mig. Er bange for hvis jeg spørger om det at han blev ked af det, vred eller aldrig vil se mig igen.
Fra den forvirret pige.

(20 år)
Hej Forvirrede pige
Det lyder til at hele den forvirrende situation med din ekskæreste fylder meget hos dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at din ekskæreste slog op med dig for snart 7 måneder siden, og at det gjorde dig rigtig ked af det. Det kan jeg godt forstå, at det gjorde. For det er noget af en mavepuster, når en, som man holder af, går fra en. Og følelserne forsvinder ikke lige med det samme. Derfor kan det også føles rart, når ens ekskæreste rækker ud og spørger, om man har lyst til at have sex igen. Men samtidig kan det også gøre ekstra ondt, når han så ellers ikke rigtig svarer og aflyser ens aftaler. For hvad betyder det? Og vil han kun en for sex?
Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det er svært at finde hoved og hale i det hele, og har det svært for tiden.
Kontakt
Du skriver, at din ekskæreste ikke åbner dine beskeder og kun skriver, når han vil have sex. Du skriver også, at du er bekymret for, om han udnytter dig. Det kan godt være en ret ubehagelig tanke at have, men jeg tænker egentlig at det giver god mening, at den er poppet frem hos dig, når det er sådan, han behandler dig. Og nogle gange kan det være noget rod at blive ved med at have kontakt og have sex, selvom man ikke ses mere. For følelserne er der stadig, men rammerne er bare nogle helt andre. Derfor er der også nogle, som oplever at det kan være en god ide at tage en pause fra at have kontakt. Også selvom det kan være mega svært, når man stadig holder af den anden. Men en relation skal helst være rar for begge parter at være i. Og lige nu lyder det ikke til, at det er så rart for dig at være i. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det er helt okay at sætte grænser og sige fra, hvis du kan mærke, at du ikke har det godt med situationen sådan som den er lige nu.
Nogle unge synes, at det kan være lidt svært at få sagt fra og udtrykt, hvad de har brug for. Hvis du også har det sådan, tænker jeg at der måske er noget i vores artikel om at sætte grænser og passe på sig selv, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med ham om det
Du skriver, at du er bange for at han bliver vred, ked af det eller aldrig vil se dig igen, hvis du spørger, hvad det er der foregår. Når man er bange for at miste en anden person, kan man godt få lyst til ikke at gøre noget, som kan gøre den anden sur eller ked af det. Og når du samtidig er bange for, at han aldrig vil se dig igen, kan jeg sagtens forstå, at det kan virke rigtig svært og ubehageligt at skulle snakke med ham.
Men jeg tænker alligevel at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For selvom det kan være hårdt og svært, kan det nogle gange være bedre at finde ud af, hvad der foregår. Det er lidt ligesom at rive et plaster af. Nogle gange er det bedre at få det gjort og finde ud af, hvordan såret indenunder har det. For hvis man hiver det langsomt af, sætter det lidt på igen, og så prøver at hive det af igen, så gør det ondt og er værre i endnu længere tid.
Og selvom det ikke føles sådan, når man står midt i det, så er kærestesorger sådan en ting, som bliver bedre med tiden. Så hvis dig og fyren finder ud af, at I ikke skal ses mere, så skal du vide, at den smerte også forsvinder igen. Ikke lige med det samme, men med tiden. I vores artikel om kærestesorger står der også nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at komme videre.
Snak med dine veninder om det
Når man går med en masse svære tanker og følelser og er i tvivl om, hvad man skal gøre, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at få sagt tingene højt. Og nogle gange kan det også hjælpe at få andres syn på sagen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har en god veninde eller ven, som du kan snakke med om hele situationen?
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, så er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med folk, der har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er havnet i en svær og forvirrende situation med ens ekskæreste. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både ringe til dem og få en tid, droppe ind hos dem eller skrive til deres chat. Og uanset hvordan du kontakter dem, så sørger de altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når ens ekskæreste gerne vil have sex, men ellers ikke rigtig svarer en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper