Efter et stort skænderi blev jeg uvenner med en dreng, jeg godt kunne lide. Der er kommet ro på nu, men han er vildt svær at finde ud af.
hej
der er en dreng jeg godt kan lide og han kunne også lide mig, men vi har aldrig haft noget sammen. så ender vi i et stort skænderi fordi nogle piger skulle ødelægge mellem os og fortalte mig falske rygter om ham og fortalte ham falske rygter om mig. jeg trorede aldrig på hvad de sagde, men han troede desværre på dem. Så efter vi har været uvenner i et år nu (det år var fuldt af nyt drama hver eneste dag,og der blev hele tiden sat mere salt og peber til vores skænderi pga. folk, og folk kogte hele tiden historien mere og mere op) vi har aldrig skændes direkte face 2 face, for da han stod foran mig prøvede han mere at respektere mig end at skændes men han var os lidt hård for hans venner og de der piger var til stede, og jeg prøvede også at respektere ham og prøve at holde min vræde inde så jeg ikke skulle råbe på ham eller være flabet. men nu efter et år har han sagt til min veninde at han godt ved jeg er uskyldig, men han behandler mig ikke sådan, og hvis jeg får noget at vide om ham af fx en pige fra hans klasse. hvis hun nu fortæller at han gjorde dit og dat (hvilket ikke er rigtigt, men bare noget hun siger for at spille smart med at hun går i hans klasse) ps alle der kender os og ved at vi har skændes prøver nærmest at spille smart med at de har kontakt til ham.
men altså hvis han høre at jeg har fundet ud af noget dårligt om ham bliver han sur og han vil ik ha jeg skal tro på dårlige ting og så beder han sin søster om at fortælle mig at hun ik skal tro på hvad dit og dat sir om ham. Men alligevel sir han så til nogen at vi er uvenner. Og når vi går forbi hinanden kigger han lige ind i mine øjne i pænt lang tid. altså han stirre lige ind i mine øjne ind til vi er gået forbi hinanden, men andre dage spiller han som om han ik har set mig, hvor mine veninder sir at han lige har kigget men når jeg kigger, kigger han væk, og nogen gange spiller han iskold.
og her forleden så hjælper han mig, men ikke direkte. altså fx sender han vores fælles ven hen for at hjælpe mig. fx han kunne se at jeg ikke vidste hvad kantinens nummer til mobilepay var. så sendte han vores fælles ven hen for at fortælle mig hvad nummeret er. og jeg ved at det ikke bare er min ven der kom for at hjælpe af sig selv. for jeg havde 5 min før spurgt ham hvad nummeret var, og det vidste han heller ikke selv. og så kom ham drengen over til vores fælles ven og så gik det ud. og så kom de begge to tilbage så blev ham drengen stående med lidt afstant og så kom min ven hen og fortale mig hvad nummeret var og at ham drengen havde sagt til ham at han skulle fortælle mig det. og vores fælles ven ved også om vores skænderi. (vores fælles ven er en der går i min klasse som så er blevet venner med ham drengen) og siden den dag han så mig stå med vores fælles ven så er min ven begyndt at snakke total meget med mig i timerne og spørg om vi skal følges hjem og alt muligt og er blevet ekstra sød imod mig
så tror du han stadig kan lide mig, selvom han spiller iskold og spiller som om han hader mig, men kigger mig ind i øjnene i lang tid, hjælper mig i skjul, og kan lige pludselig lide at tegne og male når han finder ud af at jeg kan og han vil ikke have jeg tror på dårlige ting om mig. Det skal lige siges han er mere iskold og spiller ligeglad og hård og bliver ved med at sige vi er uvenner selvom der ik rigtig er noget, jeg siger så også stadig at vi er uvenner selvom jeg stadig syns han er flink.

(Pige, 16 år)
Kære 16-årige pige
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, din situation er ret forvirrende. Ham fyren virker til at give dig nogle blandede signaler, der er svære at finde hoved og hale i.
Find frem til, hvordan jeres forhold er
Jeg kan godt følge dig i, at det ikke er fedt, at ham drengen går og siger, at I er uvenner. Især ikke når du oplever, at der er ro på mellem jer. Det er også tydeligt ud fra dit brev, at jeres situation fylder meget for dig. Så hvis I kan finde frem til, hvordan jeres forhold er, kan det måske give noget ro på det hele for dig.
Det kan du gøre ved at tage fat i ham og få snakket hele jeres situation igennem. Jeg tænker, at du kan starte med at skrive en besked til ham, hvor du skriver, at du gerne vil snakke med ham fx i et frikvarter. Når I så mødes, er det vigtigt, at du har tænkt over, hvad du gerne vil snakke med ham om og få svar på. Du kan fx spørge ham om, hvorfor han går og siger, at I er uvenner – netop fordi du synes, at der er ro på mellem jer for tiden.
Jeg foreslår det her, fordi du skriver, at I før har snakket sammen. Og at han faktisk var ret respektfuld over for dig, da I gjorde det. Derfor tænker jeg, at det ville være rigtig godt, at I igen ses og snakkede sammen. I stedet for fx at tage det på skrift eller på telefonen.
Kan han lide dig?
Du spørger, om jeg tror, han stadig kan lide dig. Det, synes jeg, er svært at svare på. Og det er også et spørgsmål, som du selv nemmest kan få svar på. Det kan du ved at fortælle ham, at det han gør, gør dig ret forvirret. Og at du ikke ved, hvordan du skal forstå det, han gør. Du kan også spørge ham om, hvad han mener, når han gør, som han gør. De her spørgsmål kan du måske flette ind i jeres samtale, som jeg har nævnt i afsnittet ovenfor. Det ville jeg i hvert fald selv gøre.
Få sagt fra overfor de andre
Det lyder bestemt ikke sjovt, at du synes, at mange af de personer omkring jer gør jeres situation sværere. Jeg kommer til at tænke på, om det også er nogle af dine tætte veninder, der gør det? For hvis det er, synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt dine veninder, hvordan du oplever det. Og at du vil bede dem om ikke at blande sig i din og fyrens situation.
Del det med dine veninder
Jeg ved ikke, hvor meget du har snakket om den her situation med dine veninder. Men hvis du ikke har delt det med dine tætteste veninder, synes jeg, at du skal tage fat i dem og snakke situationen igennem. Ofte har ens veninder nogle gode råd til én om, hvad man kan gøre. Og så kan det ofte hjælpe én til at se tingene lidt mere klart, når man får sagt det højt for andre.
Jeg håber, at mit svar har gjort det mere klart for dig, hvad du kan gøre i din situation. Held og lykke med det.
De bedste hilsner fra Mindhelper