Hej Mindhelper
Efter min kæreste og jeg har været sammen i godt og vel et år, slog han op med ud af den blå for en uge siden. Jeg havde ingen anelse om at han havde det på den måde, og det kom som en chok, og på mindre en 2 timer var alt fra min verden revet væk fra mig.
Vi har før haft en pause på mindre end 1 måned. Det var mig der bad om pausen, da jeg følte mig stresset og presset fra hans side under min større skriftlige opgave, SRP, på gymnasiet. Vi kunne ikke undvære hinanden og fandt sammen hurtigt igen.
Denne her gang er omstændighederne anderledes. Jeg er flyttet hjemmefra for 3 måneder siden, og han har været en stor del af tiden inde i min nye lejlighed. Jeg blev ved med at sige det er min lejlighed og det vil jeg gerne have lidt endnu. (Han boede stadig hjemme, men til sidst var han mere hos mig end hos sig selv). Lejlighedens stemning, atmosfære og udtryk blev mere og mere en fælles touch af vores forhold og jeg kan nu ikke selv være der uden han er tilstede.
Han nævnte for mig, da han fortalte mig han ikke synes vi skulle være sammen længere, en række ’problemer’ han havde i forhold til ham og jeg.
Han mente at han ikke følte sig hjemme i lejligheden (fordi han ikke havde nogle af hans ting derinde), at jeg ikke besøgte hans familie nok, at jeg ikke var med til de fester han deltog i, og de komme sammen aftaler han lavede med hans venner som jeg blev inviteret til. Samtidig lagde han vægt på at jeg godt kunne virke meget kold, led og dominerende når han var afsted uden mig. (det var jeg i bund og grund fordi jeg var jaloux på jeg ikke var en del af det alligevel).
Men disse problemer han nævner føler jeg man sagtens kan løse, og tale sammen om og finde en fælles løsning for, fremfor at gå fra hinanden. Lige nu vil han ikke rigtig snakke eller mødes med mig, men han skriver konstant til mig over telefon (nærmest mere end før). Jeg føler ikke det her er et breakup, men snarere en lille pause for at finde sig selv igen. Netop fordi vi er så unge, og fordi det hurtigt er gået lejlighed og ’’voksenliv’’ i den, frem for forelskelse og følelser. Jeg ved inderligt vi kan få det tilbage, for jeg er langt fra færdig med ham. Samtidig med at han kontakter mig så meget over telefon som han gør, føler jeg heller ikke han er komplet færdig med forholdet. Håber i kan hjælpe mig lidt, i forhold til tolkninger, og mening omkring de problemer han nævner, om de er uløselig

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder godt nok som om, at det er rigtigt svært mellem jer to lige nu. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Knas i forholdet
Jeg kan godt læse, at der har været nogle ting i jeres forhold, som din (eks)kæreste oplever har været et problem. Men det lyder også til, at i ikke rigtigt har fået snakket om det undervejs og det er derfor, at det kommer så meget bag på dig, at han så pludseligt slår op og fortæller alle de her årsager. Er det rigtigt forstået?
Det lyder virkelig som en stor kamel at skulle sluge. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er hammer-forvirret og ked af det lige nu.
Er problemerne uløselige?
Det er svært for mig at sige, om problemerne er uløselige. For det er kun dig og din (eks)kæreste, som kan bedømme det. Men du kan jo prøve at mærke efter på dig selv, om du vil have lyst til at arbejde på de ting, som han nævner? Og begynde at komme mere med til de ting, som er vigtige for ham og måske indrette lejligheden, så han også føler sig hjemme? Hvis du tænker, at det kan i sagtens arbejde på, så kan det godt være, at i kan løse de problemer. Men det kræver selvfølgelig, at din (eks)kæreste også er indstillet på det.
Snak med ham igen
Jeg tænker, at det bedste råd, jeg kan give dig er, at få snakket ordentligt med din (eks)kæreste. Lige nu foregår det mest over sms, og det kan være rigtigt svært at mærke hvordan hinanden har det, og hvad man egentligt føler og tænker, når det foregår på skrift. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med ham om, om det ville være en mulighed, at I kunne mødes og snakke sammen. Når han skriver så meget til dig på telefonen, så må det jo være fordi, at han egentligt gerne vil snakke med dig stadigvæk. Og måske kan du prøve at spørge ham ad, hvornår han kunne være klar til at snakke sammen i virkeligheden? På den måde vil han have mulighed for at sige, at han lige har brug for en pause i nogle dage eller planlægge en bestemt dato. Og måske vil det være rart for jer begge?
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig, selvom jeg desværre ikke kan komme med et helt klart svar på, om problemerne kan løses eller ej. Men jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper