Hej brevkasse
Nu er det over en måned siden min eks slog op med mig. Præcist en måned efter vi havde slået op, holdte han en fest. Det havde min veninde fortalt mig. Mig og en af mine andre veninder talte om at han sikkert ville ringe til mig når han var fuld. Det gjorde han også. Men jeg sov der. Så han havde også skrevet 5 beskeder. Næste dag svarede jeg og sagde at han gerne måtte ringe. De seneste 2 uger har jeg næsten ikke været ked af over det hele og troede jeg var kommet en del videre. Men så da vi snakkede sammen føltes alt bare som det gamle. Vi facetimede i 2 timer, og jeg addede ham på snap igen. Havde nok lidt et håb om at vi kunne komme sammen igen. Han virkede så interesseret i mig og mit liv og det føltes et stykke tid som om vi var sammen igen. Meb så dagen efter fik jeg bare vildt ondt i maven da jeg så han var ude at gå. Troede han var sammen med en anden pige. Jeg slettede ham på snap igen og så skrev han kort efter til mig nummer. Han spurgte hvorfor jeg havde slettet ham og jeg prøvede at forklare. Først virkede han jo mega interesseret og glad for at vi snakkede igen. Men så til sidst i samtalen virkede han bare mega kold. Altsp er drenge ikke kede af efter?

(16 år)
Kære Du
Det er mega hårdt, at gå igennem et breakup. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker.
En rodet situation
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke, at det lyder som en ret rodet og forvirrende situation, du er i lige nu. For det kan være mega svært, at finde hoved og hale i sine tanker og følelser, i tiden efter et breakup. Det tror jeg, at der er mange unge, som har været igennem et breakup, der kan genkende. Måske især hvis ens kæreste pludselig tager kontakt til en igen. For “Hvad betyder det lige, at han gør det?” og “Hvad skal jeg gøre?”.
Du spørger også, om drenge ikke er kede af det, efter et breakup. Det er meget forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer, når vi går fra vores kæreste. Men langt de fleste, er kede af det i et godt stykke tid bagefter – også drengene. Det er nemlig en helt naturligt reaktion. For som regel tager det tid at vænne sig til, at man ikke er sammen med sin eks kæreste længere. Så selvom jeg ikke kan vide med sikkerhed, om din ekskæreste har været ked af det. Så tænker jeg, at der er en god chance for, at han nok heller ikke har synes, det har været helt sjovt.
At holde kontakten
Når man ikke længere er kærester, er der nogen som synes det er rart, at man stadig taler sammen. Men for andre, kan det også være svært at komme sig over ekskæresten, hvis de stadig snakker med personen. For det kan sommetider holde liv i håbet om, at man vil finde sammen igen – selvom man måske inderst ind godt ved, at det ikke kommer til at ske. Og så går man i virkeligheden og piner sig selv ved at blive ved med at snakke med ekskæresten, og blive mindet om, hvor meget man savner ham. Giver det mening?
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du mærkede efter, om det giver bedst mening at holde kontakten med din ekskæreste, eller om det ville være bedre at cutte den. Begge dele er nemlig helt okay. Det vigtigste er, at gøre det, som føles mest rigtigt.
Det bliver bedre
Selvom det er rigtig hårdt lige nu, så skal du vide, at kærestesorger går over. Og savnet til ekskæresten bliver som regel mindre, jo længere tid der går. Nogle gange tager det bare en del tid. Det er lidt som det gamle ordsprog siger: tiden læger alle sår. Du kan prøve at kigge på artiklen Kærestesorger: sådan kommer du dig over din ekskæreste. Her er lidt tips til, hvordan man lettest kan komme igennem den svære periode, efter et breakup.
Tal om det
Noget af det bedste man kan gøre, når man har kærestesorger er at tale om det. For selvom det ikke får det svære til at forsvinde, så kan det lette lidt på de tunge tanker. Så har du mon en god veninde, en søskende, eller en helt tredje, som du kan tale med om, hvordan du har det?
Headspace
Det kan også være, at du synes, det ville være rart, at snakke med nogen, som ikke lige kender dig. Her kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle mega søde og dygtige frivillige. De sidder altid klar på at lytte, og de er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Headspace ligger i de fleste større byer, og ellers kan de også fanges på chat.
Det er mega svært, at gå igennem et breakup. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper