Jeg havde sagt ja, men det gjorde ondt og jeg ventede bare på, at det var færdigt. Er det voldtægt?
Hej Mindhelper
er det voldtægt, hvis jeg sagde ja. Men det gjorde ondt. Og bare vendet på det var færdigt?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder til, at du har været ude for en rigtigt dårlig oplevelse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg er ked af på dine vegne, at du har haft en dårlig seksuel oplevelse. Det er ikke rart, at det har gjort ondt, og du bare har ventet på, at det var overstået. Du spørger om det er en voldtægt, når det ikke var en rar oplevelse, men du havde sagt ja. Når man har givet samtykke og gået frivilligt med til at have sex, så er det ikke en voldtægt. Ud fra hvad du har skrevet i dit brev, så virker det ikke til, at der er sket noget ulovligt. Men derfor kan det sagtens have været en rigtig dårlig oplevelse alligevel. Og derfor er det også rigtigt godt, at du har skrevet herind.
Snak med nogen om det
Når man har haft en rigtig dårlig oplevelse, så kan det være en god idé at få det snakket igennem med nogen. For det kan være super hårdt at gå rundt med alene. Når man snakker med nogen om hvordan man har det, så kan det godt føles lidt som om, at man man får løftet noget af byrden fra sine skuldre. Og det kan være rart at få den støtte fra andre, hvis man går igennem noget svært.
Hvis der er nogle i dit liv, som du er tryg ved at snakke med om den her oplevelse, så kunne det måske være rart for dig? Det kunne være en forælder, veninde, moster, lærer eller en helt 5. person. Måske er der en du tænker på lige nu?
Jeg kommer også til at tænke på, om det er noget du kan snakke med fyren om? Nu ved jeg jo ikke noget om jeres forhold – om I er kærester eller om I overhovedet kender hinanden? Hvis du tænker, at det kunne være en hjælp for dig, så kan du måske prøve at snakke med ham om oplevelsen? Men det er selvfølgelig vigtigt, at du mærker efter i maven, om du synes, det er det rigtige for dig.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan du tage fat i Headspace. Headspace er et anonymt rådgivningstilbud til unge. Der kan du komme og snakke med deres frivillige om de ting, som fylder for dig. Her alle velkomne, uanset hvilke problemer de bokser med. Det er meget stille og roligt, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Tag fat i Sexlinien
Du kan også tage fat i Sexlinien. Sexlinien tilbyder nemlig også rådgivning til unge, og de er eksperter i de spørgsmål og problemer, der handler om sex. De er vant til at snakke om alle slags seksuelle oplevelser, spørgsmål og problemstillinger, og de er super søde og dygtige. Dem kan du kontakte både på chat, brevkasse og telefon. Det er forøvrigt også helt anonymt. Så det vil jeg anbefale dig at gøre.
Selvom det helst ikke bør være sådan, så er sex nogle gange en dårlig oplevelse. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at du får talt med nogen om det, så du ikke går med oplevelse alene.
Jeg håber at du har kunne bruge mit svar, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper