Hejsa!
Jeg er en pige på 16 og har lige fået mit første kys. Det var med en som jeg overhovedet intet følte for og ikke engang syntes var pæn og det var generelt ik en mega god experience. Han var nemlig meget pigeglad lg jeg føler mig derfor lidt ‘let’ eller ‘billig’ fordi det så lykkedes ham at kysse mig. Jeg var meget fuld og husker det ik så godt jeg er bare virkelig pinlig over det!
Mit spørgesmål er derfor om der er grund til at have det sådan og om det er normalt at være pinlig over sit først kys?

(16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at oplevelsen af dit første kys fylder en del for dig. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt dine tanker om med os.
Første kys er tit akavede
Du skriver, at du er pinlig over dit første kys og spørger om der er grund til have det sådan, og om det er normalt at være pinlig over sit første kys. Det med at være ung, begynde at gå til fester og kysse med drenge, kan på den ene side være rigtig fedt og spændende, men kan det også være rigtig forvirrende og svært at finde rundt i. Derfor er det også helt normalt, at ens første kys ikke lige blev, som man måske havde forestillet sig, og at man måske synes, at det er lidt pinligt bagefter.
Men når man er ung og skal finde rundt i junglen af fester og kys, er det meget forskelligt, hvordan man griber det an. Nogle går måske til mange fester og kysser med mange forskellige, og andre har måske ikke lyst til at kysse med så mange. Og der er ikke noget, som er mere rigtigt end det andet.
Det handler bare om at mærke efter hvad der er rigtigt for en. Så selvom man måske godt kan føle det sådan, er man ikke let eller billig, selvom man har kysset med en, som også har kysset med andre.
Snak med dine veninder
Det kan være rigtig svært at gå med en masse tanker og følelser alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For sommetider kan tanker og følelser godt vokse sig rigtig store, når man går med dem alene. Og når man så får snakket om dem, så oplever rigtig mange, at de måske ikke fylder lige så meget bagefter.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder om, hvordan du har det.
Følelsen af at være lidt pinlig over sit første kys er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine veninder, som også har prøvet at have det sådan. Eller måske være pinlig over noget andet. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, så det ikke bliver ved med at fylde så meget hos dig.
Det der med første kys, kan være rigtig forvirrende. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Husk på, at det er helt normalt, at ens første kys måske ikke blev helt som forventet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper