Hej jeg er en dreng på 15 år. Så her den anden dag var jeg virkelig ærgerlig over at jeg ikke har en kæreste eller nogen som jeg kan lave seksuelle ting med. Det lyder nok meget mærkeligt men derfor tog jeg min 17 årige søsters tøj på (i skjul på vores delte værelse mens hun var væk) da det når det er mod min skind føles som om at det er en pige der rører mig.
Nu skammer jeg mig over det og tænker på at jeg ikke er en ”rigtig” mand fordi jeg gjorde. Mest af alt fordi jeg også gjorde det en gang før for omkring en måned siden hvor jeg så lovede mig selv at jeg ikke ville gøre det igen. Jeg syntes bare at det var så svært og træls at jeg ikke havde nogen kæreste eller noget som jeg kunne lave noget med.
Derfor tænker jeg som sagt på det og skammer mig over det. Jeg ved godt at det kun er mig som ved det men jeg synes bare at det er vildt irriterende at tænke på og skamme mig over. Synes ellers jeg jeg har været meget glad på det sidste men nu kan jeg ikke lade være med at skamme mig over det.
Derfor spørger jeg jer om det er nogenlunde normalt at gøre det eller om det er mega mærkeligt.
Er det noget jeg burde skamme mig over samt være pinlig over eller er det helt normalt.

(15 år)
Hej med dig
Det lyder til at du står i en situation lige nu, som fylder rigtig meget hos dig. Du har taget din storesøsters tøj på i skjul, og nu skammer du dig over det. Men når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke, at der er noget mærkeligt i det.
Følelser af skam og af ikke at være en rigtig mand, er noget som de fleste unge drenge og mænd kender til.
Der sker meget med ens krop og personlighed, når man er teenager. Derfor er der heller ikke noget at sige til, at det kan være svært at finde hoved og hale i, hvad der er normalt og hvad der ikke er.
Det er helt normalt at eksperimentere
Det er helt normalt, at eksperimentere med forskellige ting. Nogle eksperimenterer med forskellige køn, nogle med deres identitet, men fælles for næsten alle unge, er at eksperimentere seksuelt.
Du skriver, at du tog din søsters tøj på, fordi du var ærgerlig over, at du ikke har en kæreste eller nogen at lave noget seksuelt med. Sådan er der rigtig mange unge mennesker som har det.
Derfor er du heller ikke den første eller sidste, som eksperimenterer med forskellige ting, som giver en følelse af intimitet, berøring på kroppen eller noget som bare føles rart, når du så er alene.
Når vi er i puberteten, så prøver vi os frem. Det er den allerbedste måde til at finde ud af, hvem vi er eller hvad vi godt kan lide.
Du har ikke noget at skamme dig over
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at den følelse som fylder allermest for dig lige nu, er skammen. Skammen over at have taget din søsters tøj på i smug og skammen over, at ikke føle sig som en rigtig mand.
Når vi mennesker skammer os, er det som regel en følelse vi får, når vi føler, at vi har gjort noget forkert. Ofte noget vi ikke synes var det rigtige at gøre eller noget som gjorde andre kede af det.
Men i din situation, har du ikke noget at skamme dig over. Du har ikke gjort nogen kede af det eller gjort noget forkert. Du har to gange eksperimenteret med at tage din søsters tøj på, og det er det. Det kan selvfølgelig godt være, at din søster ville synes det er lidt træls, at du snupper hendes tøj uden at spørge. Men det er næsten et vilkår for søskende, at man nogle gange hapser hinandens ting.
Det er helt normalt at ønske sig en kæreste eller nogen at lave noget seksuelt med. At man eksperimenterer med forskellige ting pga det, har ikke noget at sige ift, om man er en rigtig mand eller ej. Prøv at tænke på, hvor mange drenge, fyre og mænd, der sikkert eksperimenterer med alt muligt forskelligt uden at fortælle det til andre. Det er højst sandsynligt det meste af din omgangskreds, som eksperimenterer med forskellige ting i hemmelighed.
Du kan godt blive glad igen
Du skriver, at du ellers var så glad for tiden, men at nu kan du ikke tænke på andet end det, med din søsters tøj. Måske det er nemmere sagt end gjort, men kan du prøve bare at acceptere det der skete.
For jo længere tid, du går og er pinlig over at du tog din søsters tøj på, jo sværere kan det blive at komme videre, og blive glad igen.
Hvis du i stedet for accepterer, at det vækker en eller anden nysgerrighed i dig, at eksperimentere lidt med det seksuelle i at have pigetøj på, kan du så måske endda tillade dig selv, at nyde det lidt? Og måske eksperimentere lidt videre, hvis du har lyst til det. Det lyder som om, at under skammen har der også været noget spændende for dig.
Det er rigtig hårdt i længden at gå og skamme sig over noget man har gjort. Derfor håber jeg også der er noget i mit svar, som du kan bruge til at give slip på skammen. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper