Hej Mindhelper
Jeg er jomfru og jeg har tit drømme om sex. Eftersom jeg ser porno hvilket jeg ikke ved om det er normalt for piger? Men jeg vågner ihverfald med rigtig meget udflåd i mine trusser om morgenen. Min mor siger at jeg siger lyde om natten. Det syndes jeg er rigtig ubehageligt for kan ikke selv styre det. Eller er der noget man kan gøre?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver i tvivl om, hvad der lige er normalt, når det kommer til drømme om sex og porno. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Sex og normalitet
Du spørger, om det er normalt at se porno som pige. Og du kan være helt rolig, det er fuldstændigt normalt, at piger ser porno. Omkring 86% af alle piger har set porno, inden de fylder 14 år. Men piger taler måske ikke helt så højt om det, som drenge nogle gange godt kan finde på. Det kan der være flere grunde til, men det har nok især noget at gøre med kultur. Du kan prøve at læse mere om unge og porno her på Sexliniens hjemmeside. De har nemlig skrevet en rigtig god artikel om unge og deres forbrug af porno.
Når du sover
Du skriver, at du har sexdrømme om natten og du nogle gange siger lyde, som din mor har kommenteret på. Igen er det helt normalt at drømme om sex – uanset om man ser porno eller ej. Det er især en del af det at være ung, når ens seksualitet udvikler sig mere og mere. Men de fleste mennesker oplever det gennem hele livet.
Der er nok ikke så meget at gøre ved, at du siger lyde om natten. Men det er også helt normalt, at sige lyde, når man sover. Får selvom man sover, så er hjernen stadigvæk super aktiv, og så kan man godt komme til at sige lidt lyde, selvom man egentligt sover dybt. Det er der rigtigt mange mennesker som gør. Nogle siger lidt  lyde, nogle snorker, andre kan snakke og holde hele samtaler i søvne. Det kan være, at det kun er en periode, hvor du siger lyde og det måske vil stoppe igen i andre perioder. Det har man ikke nogen kontrol over. Og det behøver vi heller ikke prøve at styre eller skamme os over. Det tænker jeg, at din mor sikkert også godt ved.
Hvis du har lyst kan du altid prøve at snakke med din mor om, at du siger lyde, når du sover. Hvis det er fordi, at hun synes det holder hende vågen, så kan hun jo eventuelt tage ørepropper på.
Sexlinien
Jeg kan varmt anbefale dig Sexliniens hjemmeside. Det er en hjemmeside til unge, hvor man kan finde en masse information om sex, seksualitet og få svar på nogle af alle de spørgsmål, man kan have som ung. De har også både en brevkasse, hvor man kan skrive ind og læse andres spørgsmål. Det kan være rigtigt rart at se, at man slet ikke er den eneste, som har masser af spørgsmål og tanker om sex, når man er ung. Så måske er den side noget for dig?
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og du ved, at du er helt normal, præcis som du er. Masser af held og lykke herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper