Hej Brevkassen
For lidt over en måned siden slog min kæreste og jeg op. Det har været et langt forhold på næsten to og et halvt år.
Vi var i bund og grund ikke så gode til at være kærester her til sidst, så vi besluttede at det var bedst at slå op. Det var dog mig der trak den store del af læsset og gjorde det endeligt forbi.
Vi har snakket ud om tingene og vi har set hinanden siden og blandt haft sex og vi er lidt i tvivl om det er en god ide at være bollevenner med sin ekskæreste.
Der gik lidt tid og vi snakkede i telefon sammen. Vi snakkede om tinder, hvor hun har haft væsentlig mere succes end mig. Hun har taget ud til en fra tinder og fik et engangsknald. Da jeg hørte det var jeg helt ødelagt. Jeg vil ikke have at hun er sammen med andre. Det bunder nok også i at jeg ingen succes har haft med at score igen. Jeg er blevet sygt deprimeret og savner hende pludselig helt vildt, men prøver at minde mig selv om, at der jo var en grund til at vi slog op. Jeg synes bare det er uretfærdigt at hun så nemt kunne finde et engangsknald på tinder, og at jeg kun har 10 matches. Jeg er hele tiden i dårligt humør. Lockdown gør det hele værre og jeg føler mig ensom. Hvad skal jeg gøre?

(Dreng, 19 år)
Hej Dreng på 19 år
Det er mega svært at gå gennem et kærestebrud. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Klare linjer kan være en hjælp
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at dig og din ekskæreste har haft et ret fredeligt brud. Og selvom at i ikke er kærester længere, så er i stadig tætte. Er det rigtigt forstået? Det synes jeg egentligt er ret sejt klaret. For sådan nogle brud kan hurtigt ende i bål og brand, hvis man ikke er gode til at få snakket sammen. Og det lyder til, at i har kunne snakke om tingene.
Jeg tænker dog også, at dig og din eks måske ikke har fået lavet helt klare linjer for, hvordan jeres brud skulle foregå. Du skriver eksempelvis, at i stadigvæk ses som bollevenner, men at du er lidt i tvivl om, om det er en god idé. Der tænker jeg, at hvis du på nogen måder er i tvivl, så er det fordi, det er en dårlig idé. Det er de færreste menneske, som ville kunne holde til at have en ekskæreste som bolleven, fordi der er så mange følelser mellem hinanden. Så overvej, om ikke det ville være nemmere for jer begge to, hvis i aftale kun at være venner? På den måde kan i holde rene linjer, uden at i lander i sådan et gråzoneområde, som det at være bollevenner godt kan være, hvis man også er ekskærester.
Aftal hvad i kan snakke om
Jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke synes det er særligt rart at vide, at din ekskæreste har haft en engangsknald. Sådan tror jeg de fleste ville have det For det kan gør ondt at tænke på, at den man plejede at elske, er sammen med en anden. Igen tænker jeg, at det kunne være en god idé for jer at lave klarere linjer for, hvad i kan tale sammen om. Og så måske aftale at undlade at snakke om sex og parforhold i hvert fald det første lange stykke tid. For det er helt naturligt, at det gør dig i dårligt humør. Og måske kunne det være rart for dig, at blive sparet for det.
Det er helt normalt at opleve, at du bliver ked af det og savner din ekskæreste efter i er gået fra hinanden. Men du skal vide, at det er en fase og det stopper igen. Det er et spørgsmål om at give det tid nok til at lade såret læge. Og så samtidigt forsøge at passe så godt på dig selv. Du kan læse vores artikel om kærestesorg, hvis du vil have lidt tips til, hvordan du passer godt på dig selv undervejs.
Gør mere af det, som gør dig glad
Du skriver, at du føler dig ensom og lockdown gør det værre. jeg kan sagtens forstå, Lockdown ikke gør det nemmere, men så er det også ekstra vigtigt, at du husker at bruge tid på de ting, som plejede at gøre dig glad. Eksempelvis være sammen med dine venner eller dyrke hobbyer eller sport, hvis du plejede at gøre dette. Når man er kærester får man meget af sit sociale liv ‘foræret’ gennem forholdet. Derfor kan man også nemt komme til at blive ensom, når forholdet slutter. Og derfor er det en god idé at gøre en ekstra indsats for at række ud til dem i ens omgangskreds.
Snak med nogle andre om det
Hvis du er tæt med dine forældre, har en god kammerat eller en anden person i din omgangskreds, som du er tæt med. Så kan du eventuelt prøve at række ud til dem og snakke med dem om, hvordan det går med dig. For det kan være en rigtig rar måde, at få støtte på, når man går gennem et kærestebrud. Og så kan det hjælpe på ensomhedsfølelsen. Måske er der en du tænker på lige nu?
Jeg håber mit svar har være hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper