Hej Brevkasse
Efter et forhold på 7 måneder er min kærste gået fra mig for en uge side.
Jeg kunne mærke at min eks ikke havde det samme behov for at se mig meget pludseligt en dag, trods at vi ellers plejede at ses hver dag. Jeg blev ved med at spørger ind til hvad årsagen var og jeg tror at det gjorde at bæret flød over for ham til sidst, hvilket gjorde at han gik fra mig over telefon. Vi har ikke talt sammen siden, jeg har slettet ham på snapchat for ikke at pine mig selv med at holde øje med ham. Jeg har ikke tænkt mig at kontakte ham, da jeg gerne vil give ham plads, da han fortalte at han synes vi var meget sammen. Hans årsag til bruddet var at han var i tvivl, grundet at han ikke savnede mig de få dage vi ikke var sammen. Vi havde det sindssygt godt, han fortalte mig tit, at han aldrig havde følt sig så tryg ved et mennekse før, han var meget kærlig og omsorgsfuld. Jeg kan derfor ikke forstå hvordan at alt kan vende så pludseligt. Mit ønske er at vinde ham tilbage, men jeg vil ikke kontakte ham og jeg vil ikke være ”nem” at få tilbage hvis han skulle skrive. Er der en chance for at han kommer tilbage? Jeg er bange for at han finder en ny, inden han selv når at mærke efter.

(19 år)
Kære Du
Det er hammerhårdt, når ens kæreste går fra en. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når forholdet slutter
Det gør mega ondt, når ens kæreste går fra en. Og det kan måske føles lidt som om, at tæppet bliver trukket væk under en. Derfor er det også helt normalt at være ked af det og forvirret i tiden lige efter. Sådan tror jeg, at langt de fleste mennesker har det, når deres kæreste lige er gået fra dem. Og når det samtidig sker pludseligt, kan det godt være svært at forstå, og man kan sidde tilbage med en masse spørgsmål.
Selvom det er helt naturligt, at du gerne vil forstå, hvad der sker. Så er det desværre ikke altid muligt at få svar på hvorfor og hvordan. Derfor kan det også nogle gange være en hjælp at give slip på tanken om at få det til at give mening. For at blive ved med at holde fast i det, kan også komme til at holde en i alt det svære. Og jeg ved godt, at det ikke er noget, som man kan gøre, fra den ene dag til den anden. Derfor handler det også bare om, at gøre det ligeså stille. For heldigvis oplever de fleste, at det bliver lettere, og lettere at slutte fred med tanken hen af vejen.
Ønsket om at få ham tilbage
Du skriver, at du ønsker at vinde ham tilbage, men at du samtidig ikke vil være nem at få tilbage. Det at have modstridende følelser, når ens kæreste er gået fra en, er helt naturligt. For på den ene side holder man stadig rigtig meget af personen, men på den anden side er man måske også vred over, at de har såret en.
Du spørger også, om der er en chance for, at han kommer tilbage. Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Det er kun ham der ved, hvordan han har det. Så den eneste måde, du kan finde ud af det på, er ved at række ud og snakke med ham. Det er en chance, som man er nødt til at tage med kærligheden. Og nogle gange går det godt, og andre gange har den anden det desværre ikke på samme måde. Og så er man nødt til at respektere det.
Hvis den anden ikke har det på samme måde, kan det godt være et kæmpe slag i maven, og man kan måske slet ikke forestille sig, hvordan det skal blive bedre uden den anden. Men det bliver bedre. Lige med kærestesorger er tiden ens bedste ven. De fleste oplever nemlig, at tankerne om forholdet og den anden begynder at fylde mindre med tiden. Så hvis han ikke har lyst til at finde sammen igen. Så tænker jeg, at der måske er noget i vores artikel om kærestesorger, som kunne være en hjælp for dig?
Prøv at aflede opmærksomheden
I tiden lige efter et break-up har tankerne det med at køre rundt i hovedet på en. Derfor kan det også være en rigtig god ide at lave noget, hvor man afleder ens opmærksomhed, og på den måde får en pause fra alle de svære og tunge tanker. Så har du noget, som du godt kan lide at lave? Det kan fx være at lave en aftale med en veninde, hvor I kan hygge, bage eller noget helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt præcist, hvad du laver. Bare det er noget, som du godt kan lide, og som kan give dig lidt ro fra alle tankerne.
Tal om det
Når man har det svært er noget af det bedste man kan gøre, at tale med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele sine tanker og følelser med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du fx har en god veninde, en forældre eller en anden, som du kunne snakke med om, hvordan du har det?
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når ens kæreste lige er gået fra en. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Man kan både komme og få en snak i et af deres centre eller chatte med dem.
Det er mega hårdt, når ens kæreste lige er gået fra en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender i hvert fald de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper