Hej
Min kæreste som jeg har været sammen med i 2,5 år, slog op med mig for en uge siden. Grunden var at han havde mistet følelser for mig, og følte at han var ved at miste sig selv. Vi har haft vores op og nedture, men vinbar altid formået at komme igennem dem, bare ikke denne gang. Han har sat mig i en situation hvor han har sagt at han måske vil kontakte mig om 1 månede eller 3, og det gør at jeg ikke kan komme videre da jeg har nogle forhåbninger. Han skrev det eneste bud på at hans følelser kunne komme igen var at give det noget tid hvor han kunne finde sig selv igen. Er det muligt at få følelser for mig igen, når vi ingen kontakt har sammen? Eller er det blot falske forhåbninger.

(20 år)
Kære Du
Det kan være hammerhårdt at gå gennem et breakup. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er normalt
Du skriver, at din kæreste slog op med dig for en uge siden. Det gør hammerondt, når ens kæreste går fra en, og det kan godt føles lidt som om, at tæppet bliver trukket væk under en. Derfor er det også helt normalt at være forvirret og ked af det i tiden efter. Og når ens kæreste samtidig siger, at han måske vil kontakte en om en måned eller tre, så kan det godt sætte gang i en masse spørgsmål og tvivl. For hvad betyder det? Vil han så gerne en igen, eller giver han blot falske forhåbninger?
Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du synes det er svært at komme videre, og finde ud af, hvad det egentlig betyder. Sådan tror jeg, at langt de fleste ville have det, hvis de fik sådan en melding.
Mærk efter
Men jeg kan desværre ikke svare dig på, om han kan få følelser for dig igen, eller om det blot er falske forhåbninger. Det er nemlig kun ham, som ved, hvordan han har det. Og sommetider kommer følelserne igen, og andre gange finder man aldrig sammen igen. Derfor tænker jeg også, at det bedste råd, som jeg kan give dig, er at mærke efter, hvordan du har det med at gå og vente. Har du brug for at lukke det helt ned? eller er det okay at gå i uvished lidt tid?
Det er nemlig vigtigt, at jeres relation er rar for jer begge. Så hvis du kan mærke, at det med at gå og vente ikke fungerer for dig, så er det helt okay at sige fra.
Uanset hvad du beslutter, så tænker jeg, at der måske er noget i vores artikel om kærestesorger, som kan være hjælpsomt for dig, der hvor du er lige nu. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man kommer gennem tiden efter et brud.
Snak med nogen om det
Når man går og bøvler med nogle svære tanker og følelser, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte fylder alt svære lidt mindre, når man deler det med andre. Og sommetider kan dét at sige tingene højt også hjælpe ens mavefornemmelse lidt på vej.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske har en god ven, en søskende eller en helt tredje, som du kan tale med?
Jeg tænker også, at der måske er nogle af dem, som har prøvet at gå gennem et breakup. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Det kan også være, at de har et godt råd eller to til dig. Og uanset om de har eller ej, så vil langt de fleste rigtig gerne lytte og støtte, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. De frivillige, som arbejder hos Headspace, er supersøde og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man går gennem et breakup og er i tvivl om, ens ekskæreste kan få følelserne tilbage. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Selvom jeg desværre ikke kunne give dig et klart svar på, om din kæreste kan få følelser for dig igen, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper