Hej Mindhelper
Jeg er jaloux!, jeg har en kæreste og vi har vært sammen 2 måneder og jeg er meget jaloux og jeg kan ikke finde ud af og komme ud af det, og jeg ved ikke hvad jeg skal gør, og jeg har ikke løst til og være jaloux jeg elsker ham højt og det tager hård på ham at jeg er jaloux hvad gør jeg!

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at din jalousi kommer til at fylde rigtigt meget i dig og din kærestes forhold. Det er super svært, når jalousien kommer til at fylde så meget. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Jalousi er en normal følelse
Jalousi er en følelse, der virkeligt bare kan komme til at fylde, når den popper op. Men det er også en helt normal følelse. Derfor er jalousi også en følelse, som vi alle sammen møder ind imellem. Det er en følelse, der for eksempel kan poppe op, hvis man elsker nogen helt vildt højt og bliver bange for, om man måske kunne miste dem. Men det er også en følelse, der kan poppe op, hvis man er lidt usikker på sig selv. Og for eksempel måske ikke føler, at man er helt god nok til sin kæreste og derfor er bange for, om han finder en anden, som er bedre. Er der mon noget af det, som du kan genkende?
Øv dig i at acceptere jalousien
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært for dig at komme ud af jalousien. For ens tanker og følelser er ikke noget, som man selv kan styre. De kommer og går, som det passer dem. Det man selv kan styre er, hvor meget opmærksomhed man giver sine tanker og følelser. For det er nemlig sådan, at de ting man giver opmærksomhed, er de ting, der kommer til at fylde. Derfor er et af de bedste råd, jeg kan give dig også at øve dig i at acceptere, at det er okay, at jalousien popper op ind imellem.
Det lyder måske lidt mærkeligt. Men når man kæmper imod en følelse, fordi man prøver at få den til at gå væk, så giver man den opmærksomhed, og så kommer den til at fylde endnu mere. Hvis man omvendt prøver bare at give følelsen lov til at være der uden, at man rigtigt gør noget ved den. Så går den for det meste også hurtigere væk igen, fordi man ikke giver den lige så meget opmærksomhed, som når man kæmper imod. Du kan læse flere gode råd om, hvad man kan gøre, hvis man bliver rigtigt jaloux i den artikel, som jeg har linket til.
Snak med din kæreste
Når du skriver, at det også tager hårdt på din kæreste, at du bliver jaloux. Så gætter jeg på, at det er fordi, din kæreste også mærker det, når din jalousi kommer op til overfladen. Er der mon rigtigt forstået? Hvis det er, har du mon så snakket med din kæreste om, hvad jalousien gør ved dig på et tidspunkt, hvor jalousien ikke fylder hos dig? Hvis ikke du har det, så kunne det nemlig være en rigtigt god idé at gøre det. Det er nemlig tit nemmere at få snakket ordentligt sammen, når følelserne ikke allerede bølger højt indeni en.
Samtidigt så tænker jeg, at hvis du får snakket med din kæreste om, hvad jalousien gør ved dig. Og hvad for nogle situationer, der gør dig jaloux, så kan I måske sammen få lavet en handleplan for, hvad du kan gøre i de situationer. Det kan nemlig nogle gange være nemmere at finde ud af, når man får det snakket igennem med nogen. I kan eventuelt skrive handleplanen ned på et stykke papir, som du altid har med dig. Så kan du nemlig finde det frem, når jalousien begynder at røre på sig og blive mindet om, hvad du selv kan gøre.
Snak med dine veninder
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle veninder, som du kan snakke med om jalousien? Hvis du har det, så kunne det være en rigtigt god idé også at snakke med dem. For det kan være rigtigt rart at snakke med nogen, som står lidt uden for det hele om sine tanker og følelser. Nogle gange kan de nemlig se nogle lidt andre ting, end man selv kan. Så måske har dine veninder også nogle forslag til, hvad du kan gøre?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper