Hej Mindhelper
Hej Mindhelper. Jeg er en pige på 17 år. Jeg fik en kæreste, da jeg gik på efterskole i niende klasse, går nu i 2g på gymnasiet. Min ekskæreste gik ikke på efterskolen, men vi sås hver weekend. Jeg har mange op og nedturs perioder, hvor han gav mig alt tryghed. Vi var sammen i syv måneder, men kort efter vores halvårs dag var han sammen med hans bedste veninde. Han var ærlig omkring det, jeg prøvede at tilgive ham. Men vores forhold endte med at blive regler for hinanden og skænderier hele tiden. Sådan skal et forhold heller ikke fungere. Han valgte at slå op med mig en måneds tid efter at han havde været mig utro. Jeg prøvede alt, jeg har aldrig haft en person som ham i mit liv. nu efter 1,5 år, snart 2 til sommer siden vi slog op, og han sidder stadig i mine tanker. vi har ikke haft særlig meget kontakt, der tænkte jeg også mindre på ham. Men nu er han begyndt at fylde alt igen. Jeg var til fest en aften og ringede ham op og var ked af det, spurgte om vi ikke skulle sove sammen osv. Han sagde han ikke kunne, men at vi evt. kunne dagen efter. Han var selv afsted til fest der. Jeg ved ikke om jeg skal skrive til ham og fortælle, hvordan jeg har det eller spørge om han vil ses?

(18 år)
Kære du
Det lyder til, at du står lidt i et dilemma lige nu. Skal du skrive til din ekskæreste eller lade være? Det er hammersvært at finde ud af, hvad der er den rigtige beslutning. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Kærestesorger kan slå os til jorden
Når ens kæresteforhold går i stykker, så kan det tage rigtigt lang tid før, såret heler. Da din ekskæreste og dig gik fra hinanden, så ændrede din hverdag sig måske også. Når man mister en kæreste, så mister man ikke kun personen, men også alle de ting, man havde med hinanden – fx. venskab, tryghed og intimitet. Og det kan være svært, at stå alene tilbage og prøve at finde hoved og hale i sin ændrede hverdag. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtigt god mening, at han stadigvæk dukker op i dine tanker. Du kan læse endnu mere om kærestesorg, og hvordan man kommer godt igennem dem her i vores artikel Sådan kommer ud dig over din ekskæreste.
Jeg kan ikke komme med et helt klart svar på om, det er en god eller dårlig idé, at skrive og mødes med din ekskæreste, desværre. Nogle kan godt finde sammen igen og lade fortiden være fortiden. Andre oplever, at det hurtigt bliver noget rod og at forholdet stadig ikke kan fungere. Du må prøve at mærke efter i maven, hvad der er det rigtige for dig. Lav eventuelt en for-imod-liste over, hvad der kunne være konsekvenserne af at I begyndte at ses igen. Nogle gange kan det hjælpe en lidt på vej med at tage den rigtige beslutning
Dukker han op i dine tanker på særlige tidspunkter?
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du var kommet lidt på afstand af din ekskæreste, og ikke tænkte så meget på ham længere. Men så dukkede han alligevel op i en periode, og nu fylder han det hele i dine tanker. Jeg kommer til at tænke på, om han er dukker op i dine tanker, fordi du havde det svært og han plejede at være din tryghedsperson? Hvis det er noget, du kan nikke genkendende til, så er det måske ikke direkte din ekskæreste, som du har brug for? Men måske nærmere en person at støtte dig op af, når du går gennem en svær periode?
Kan du få støtte fra nogle andre?
Måske er der nogle andre omkring dig, som vil kunne give dig den støtte, som din ekskæreste plejede. Det kunne være forældre, gode veninder, en yndlingslærer eller helt 4. person. Det vigtigste er bare, at det er en person, som vil være gode at snakke med.
Når vi deler de ting, som fylder, er svære og giver os nedture, så bliver de ofte nemmere at overskue. Du kan forestille dig, at man går rundt med en tung kuffert alene. Når man er to om at tage håndtagene og løfte kufferten, så bliver det nemmere at klare.
Det kan være svært at række ud til nogle, og fortælle om, hvordan man har det. Det kan føles rigtigt sårbart, og man kan blive i tvivl om, hvordan de tager imod det, man fortæller. Men de fleste mennesker vil rigtigt gerne lytte, hvis man fortæller om, hvordan det går. Du kan prøve at læse vores Guide til at snakke om svære ting med sine forældre. Der står en masse gode forslag til, hvordan man tager de første skridt mod, at få snakket om sårbare ting. Og selvom den handler om forældre, så kan rådene også sagtens bruges i forhold til venner eller andre omkring en.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at få snakket med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor man kan komme og snakke om det der fylder. Du kan både få samtaler i et af deres mange centre eller snakke med dem over chat. Det er helt gratis og anonymt.
Det er hammersvært at komme sig oven på kærestesorger. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper