Hej.
For et år sige begyndte jeg i en sportsklub, her mødte jeg den fyr som jeg langsomt synes var mere og mere interessant og sød. Vi blev også gode venner, og sås også i et par mdr. Desværre var jeg nok mere glad for ham end han var for mig, dermed at han ikke kunne tilbyde mig mere, og vi overvejet at stoppe (vi ses stadig lidt).
Jeg kan desværre mærke jeg har svært ved at give slip. Der er ingen reel fremtid for at det bliver os, hvilket jeg delvis godt selv ved, men måske har svært ved alligevel at acceptere. Jeg kan nemlig mærke jeg alligevel bliver påvirket, bliver ramt når vi begge er nede i klubben. Jeg kan også mærke jeg får lidt ondt i maven/bliver trist ved tanken om, at en anden (dernede fra) kunne gå hen og blive den ’rigtige’ pige for ham. Jeg er nok her lidt jalousi, især fordi jeg ved det ikke bliver mig.
Altså jeg siger til mig selv han fortjener at være glad, og at de også vil passe sammen (han er et par år ældre end mig).
Hvordan får jeg givet slip, lader mig ikke påvirke og bliver ligeglad.
Hilsen hende der sidder fast.

(20 år)
Kære Hende, der sidder fast
Det lyder som en super svær situation. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Det lyder som om, du er blevet ramt af ulykkelig forelskelse. Det vil sige, at du har fået følelser for en, der ikke har helt de samme følelser som dig. Det er ikke sjovt at være ulykkeligt forelsket. Derfor tænker jeg også, du reagerer helt normalt. For det gør hammer-ondt at være blevet glad for en, der ikke er lige så glad for en. Og selvom man egentligt godt ved, at det ikke kan blive til noget. Så er det ikke det samme som, at man fra den ene dag til den anden kan lægge sine følelser på hylden og holde op med at være glad for personen.
Derfor er det helt normalt, at det kan give et sug i maven og gøre en ked af det, når man får øje på personen på gaden eller i sportsklubben i tiden efter. Ligesom det også er helt naturligt, at man kan blive ked af det og jaloux ved tanken om, at personen måske kommer til at finde sammen med en anden på et tidspunkt. For det er jo stadig en person, som man godt kunne tænke sig at være sammen med. Og så er det helt naturligt, at tanken om, at de finder sammen med en anden, ikke er rar.
Heldigvis så går forelskelse altid i sig selv igen med tiden. Så selvom jeg godt ved, det måske kan være træls at høre, når man bare gerne vil have det til at holde op med at gøre ondt nu og her. Så tænker jeg, at det er et spørgsmål om at give det tid. Og så skal du passe godt på dig selv nu, hvor det stadig er svært og give dig selv plads til at synes, at det gør ondt. For det må det godt gøre. Hvis du har lyst, kan du også prøve at læse vores artikel om at være ulykkeligt forelsket. Der er flere gode råd til, hvordan man kan passe på sig selv, når man er ulykkeligt forelsket.
Skal I mon holde pause fra at ses?
Du skriver i dit brev, at du stadig ses med fyren. Derfor tænker jeg på, om det måske kunne hjælpe dig at holde en pause fra at se ham i en periode? Det kan nemlig gøre det endnu sværere at komme videre fra en ulykkelig forelskelse, hvis man stadig er meget tæt med den person, man er forelsket i. For så får følelserne hele tiden lov til at blomstre op på ny. Derfor kan det nogle gange hjælpe lidt at holde en pause fra at være sammen i en periode, selvom det også kan være rigtigt svært. Især hvis man er rigtigt gode venner.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen omkring dig omkring den her ulykkelige forelskelse. For selvom det måske ikke direkte kan hjælpe på at få følelsen til at forsvinde helt. Så kan det tit hjælpe til at få den til ikke at fylde helt så meget. For når man har det hele inde i hovedet, så kan tankerne og følelserne bare køre i ring og bygge sig op og fylde endnu mere. Men når man snakker med nogen og får sat ord på ord på det, så får man det hele ud af hovedet, og så kommer det tit til at fylde mindre.
Derfor tænker på, om du mon har nogen tæt på dig, som du kan snakke med? Det kunne være en god veninde, men det kan også være en søskende, dine forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved at tale med. Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at tale med. Hos Headspace kan man nemlig tale med en frivillig om alt, hvad der fylder hos en. Der er intet, der er for stort eller småt at tale om, og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Det er hammer-hårdt at være ulykkeligt forelsket. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper