Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 19 år, som lige nu går i 3.G på gymnasiet. I starten af 1.G fandt jeg den sødeste fyr. Vi klikkede på et helt andet niveau, end jeg har gjort med nogle andre drenge. Vi blev kærester og forholdet varede 1,5 år. Han var min første gang og min første rigtige kærester, hvilket selvfølgelig har resulteret i en masse gode minder. Men jeg valgte at afslutte forholdet, fordi mit hoved ikke kunne følge med. Jeg havde det ikke godt, og det gik desværre udover forholdet. Jeg fortalte ham, at vi nok skulle ende sammen igen, når tingene i mit hoved var faldt på plads. Men det gik galt, og jeg fik følelser for en ny. Det har stået på i et halvt år endnu. Jeg er lige nu stadig sammen med ham, men jeg er blevet rigtig i tvivl. Han behandler mig ofte dårligt og har enormt svært ved at udtrykke kærlighed, selvom jeg godt ved, at han er forelsket i mig. Vi har det tildels godt sammen, og vi hygger os enormt meget, når vi ses med hinanden. Jeg har fortalt ham, at jeg ikke har lyst til at have en decideret kæreste, men “reglerne” i den relation vi har til hinanden, er det samme princip som hvis man havde kæreste på. Men jeg er nu begyndt at sammenligne med min ekskæreste enormt meget. Måden han behandlede mig på og hvordan forholdet var versus det, som jeg har gang i med ham den nuværende. Min eks og jeg snakker stadig sammen på daglig basis, og jeg har fortalt ham om dette problem.
Kort sagt, så er jeg enormt forvirret om, hvem jeg burde være sammen med. Min eks, som behandlede mig enormt godt, med som jeg var nødsaget til at gå fra, fordi forholdte voldede mit hoved for mange problemer. Eller om jeg skal forblive sammen med ham, som jeg er sammen nu, og finde mig i de mixede signaler, men hyggelige stunder.
Jeg synes, at det er rigtig svært at finde rundt i, når der er 2 potentielle partnere, som jeg rigtig godt kan lide.
Kærlig hilsen den forvirrede.

(Pige, 19 år)
Kære den forvirrede
Det er mega svært, hvis man står i en situation, hvor der er to mennesker, som man har følelser for. For hvem skal man så lige vælge? Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
De to fyre
Når jeg læser dit brev, så kan jeg sagtens mærke, at du er rigtigt meget i tvivl om, hvad du føler, du bør gøre nu. For der er to fyre, som er rigtigt forskellige, som du godt kan lide. Dog bider jeg mærke i, at du skriver at den fyr, du er sammen med lige nu, ofte behandler dig dårligt. Det lyder mega svært og ikke særligt rart at være sammen med en fyr, som du kun tildels har det godt sammen med. Selvom der også er hyggelige stunder, så er det vigtigt, at ens kæreste behandler en ordentligt – ellers kan det godt ende med, at man bliver rigtig ked af det og fortvivlet. Derfor tænker jeg også, at det er rigtigt vigtigt, at du mærker godt efter på dig selv om, det er et forhold, du kan holde ud at være i?
Det lyder til, at du var super glad for din første kæreste og i stadigvæk har et tæt forhold til hinanden, når i snakker sammen så tit. Men der var også nogle ting som gjorde, at du ikke ville blive ved med at være kærester med ham. Du skriver, at der var en masse ting, som skulle falde på plads i dit hoved. Men jeg kan ikke helt finde ud af, om du stadigvæk har det sådan? For det lyder også til, at det var forholdet, som var skyld i, at du ikke kunne følge med. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det vil være anderledes, hvis i fandt sammen igen? For hvis du tænker, at det slet ikke vil blive et problem og du rigtigt godt kunne tænker dig, at være sammen med din gamle kæreste igen, så kunne det måske være det rigtige for dig? Men hvis du tænker, at der er stor risiko for, at det ender ligesom sidste gang, så må du mærke godt efter, om du er klar til at gå igennem det igen.
Behøver du være sammen med nogle af dem?
Når jeg læser dit brev, så stiller du set meget op som, at dine muligheder kun er at vælge den ene eller anden fyr. Men jeg kommer til at tænke på, om du behøver være sammen med nogle af dem? Du kan jo også overveje, om du synes det kunne være rarest, at være single i en periode, indtil du finder ud af, om der er nogle af fyrene, som er noget for dig? Det vil måske kunne give dig et pusterum til rigtigt at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig? Det kan også være, at du ender med slet ikke at have lyst til at være sammen med nogle af dem, eller du ender med at blive så super forelsket i den ene, at du slet ikke er i tvivl.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med nogen om dine tanker? For det kan være rigtigt rart at få lukket op for de overvejelser og den tvivl, som man går rundt med indeni. Nogle gange kan det at sige det højt allerede være med til, at gøre det hele lidt mere klart for en. Udover det, så kan det være super hjælpsomt, at få nogle andres perspektiv på ens tanker, hvis man er rigtigt meget i tvivl. Måske har du en god veninde, søster, forældre eller anden person, som du tryg ved at snakke om personlige ting med?
Det er mega svært at stå i en situation, hvor man har følelser for 2 forskellige personer. Så er det helt normalt at blive i tvivl om, hvad man bør gøre. Men mit bedste råd er nok, at mærke super godt efter i maven, hvad der føles rigtigt. Måske er det den ene, den anden eller ingen af dem overhovedet. Og ellers måske få snakket det igennem med nogle, så du kan få lidt hjælp og støtte undervejs.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får taget den helt rigtige beslutning for dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper