Kære brevkasse
Jeg er en pige på efterskole. Jeg har fået en kæreste på efterskolen. Vi har været sammen i lidt over en måned nu. Jeg synes vi har haft det godt sammen, men også skændtes lidt. Vi var sammen i slutningen af ferien, og den sidste dag af ferien begyndte jeg at blive ked af det over at skulle tilbage til skolen. Og i læbet af ferien begyndte jeg at blive ked af det hver gang vi lavede noget sexuelt. Det er ikke fordi jeg ikkr har lyst, jeg ved ikke hvad det er og vi har også snakket om det. Men jeg er også begyndt at blive ked af det når vi ikke laver nogey sekuelt. Også selvom jeg ikke engang har lyst. Jeg ved slet ikke hvad der sker med mig. Og de seneste dage er jeg bare blevet vildt hurtigt ked af det over små ting han har gjort, og tidligere idag der snakkede jeg med ham om, om det var bedst at vi slog op. Vi blev sp enige om ah vi gerne vil fortsætte fordi vi er glade for hinanden. Og han er vildt sød imod mig. Jeg har ikke haft det på den her måde med en fyr i 3 år. Det føles ligesom min første forelskelse. Og jeg vil virkelig gerne have det til at fungere. Jeg ved bare sket ikke hvad jeg skal gøre ved det her. Jeg føler jeg ødelægger forholdet

(17 år)
Kære Du
Det er ikke rart at gå og blive ked af det, uden man helt forstår hvorfor. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Følelser
Du skriver, at du på det seneste er begyndt at blive ked af det, når dig og din kæreste laver noget seksuelt, men også når i ikke gør. Det kan være ret forvirrende, når der pludselig dukker nogle følelser op, som man måske ikke lige havde regnet med. Og det kan være rigtig frustrerende, hvis man ikke forstår, hvor de kommer fra.
Der kan være mange forskellige grunde til, at man i en periode bliver hurtigere ked af det. Nogle gange kan det være et tegn på, at det forhold man er i, ikke føles rart for en. Og de svære følelser er kroppens måde at vise en at: “Hey, der er noget her, som ikke føles rigtigt.”
Men andre gange, kan det også bare være, at man er ramlet ind i en periode, hvor følelserne sidder lidt mere uden på tøjet. Og hvor man hurtigere bliver påvirket af små ting, end man plejer. Det er helt normalt, og noget, som de fleste unge kender til.
En kæreste
Det kan også godt puste til ens følelser, når man får en ny kæreste. For når man er rigtig glad for en anden, skal der tit ikke så meget til før man føler en helt masse. Man bliver måske mega glad over små søde ting han gør. Eller føler sig forelsket, når man ser ham efter en weekend, eller har en god snak.
Men det er ikke altid kun de positive følelser, som bliver forstærket, når man får en kæreste. Tit kan man også opleve, at man har lettere ved at blive irriteret, jaloux, eller ked af det, over små ting, den anden gør. Derfor kan det at få en kæreste også sommetider sætte nogle ambivalente følelser i gang. For på den ene side oplever man alle de dejlige følelser. Men på den anden side, kan det også føles lidt skræmmende, at lade en anden person komme så tæt på en og have en så stor påvirkning på, hvad man føler. Giver det mening?
Når man er trist eller ked af det, kan det være rart med lidt ideer til at løfte ens humør. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i artiklen I kulkælderen? få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, som måske kan være en hjælp.
Tal med ham
Det lyder super godt, at du har talt med din kæreste om, hvordan du har det. For det er mega vigtigt, at kunne dele svære ting med hinanden. Derfor vil jeg også råde dig til, at blive ved med det. Det kan også være at i kan tale om, at lave nogle hyggelige ting sammen, som ikke nødvendigvis handler om sex.
Tal med en anden
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med en anden end din kæreste om, hvordan du har det? Ellers tænker jeg, at det ville være en god ide at gøre. For når man går med nogle svære følelser, så er noget af det bedste at gøre, at dele dem med andre. Det kan nemlig føles ret lettende, at dele sine tanker med andre. Og så kan man også høre hvad den anden tænker om det man oplever. Så måske har du en god veninde, en forældre, eller en helt tredje du er tryg ved?
Selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar på, hvorfor du har følt dig mere ked af det på det seneste. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber på, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper