Jeg er blevet opfordret til at invitere en pige i biografen. Men jeg er bange for, at hendes veninde laver en ond joke med mig.
Hej.
Jeg var til et svømmestævne her forleden, og en pige hopper over til mig. Hun spørger, om jeg ikke vil spørge hendes veninde (som jeg kender, og er vildt pæn) om hun vil med i biografen. Hun kan åbenbart godt lide mig.
Nu er problemet, at jeg
1 – Ikke kan stole 100% på veninden, og det kan sagtens være en ondsindet joke
2 – mit sociale liv lider stor skade hvis jeg får et nej
3 – hvordan skal jeg spørge hende
På forhånd tak

(Dreng, 17 år)
Kære dreng 17
Du lyder til at være i en lidt splittet og forvirrende situation. Derfor er det godt, at du har skrevet ind til os, så vi forhåbentlig kan give dig lidt brugbart med på vejen.
Jeg synes, at det lyder som et godt udgangspunkt, at pigen godt kan lide dig. Men du fortæller også i dit brev, at du har din tvivl om, hvorvidt du kan stole på hende der i første omgang kom over til dig. Du skriver også, at det sagtens kan være en ondsindet joke. Jeg kommer til at tænke på, om du tidligere har haft nogen oplevelser med nogle, som du ikke har kunne stole på? Og er der er nogle, der kunne finde på at lave en ondsindet joke mod dig? Hvis du har nogle grimme oplevelser eller en begrundet bekymring, tænker jeg, at din skepsis er meget naturlig og en måde, du kan passe på dig selv. Hvis ikke, kan du spørge dig selv, hvor din skepsis så kommer fra.
Alle kommer ud for afvisninger
Det er aldrig rart at blive afvist og især ikke, hvis det er en person, man rent faktisk er interesseret i. Men afvisninger er desværre også en del af livet og svære helt at komme uden om. Du skriver, at dit sociale liv vil lide stor skade, hvis hun siger nej. Det lyder da rimelig seriøst. Jeg spekulerer på, hvordan dit sociale liv ville blive påvirket af en eventuel afvisning?
Bare spørg hende
Du spørger til, hvordan du skal invitere hende ud. Her tænker jeg, at en kort, sød besked (på et medie I begge bruger) måske er en fin åbning til at spørge hende. Eller du kan se, om du kan slynge en lille bemærkning ud til hende, når I ses næste gang. Er det nogle idéer du kan bruge? Jeg vil lige sige, at det sjældent er måden at spørge på, der afgør svaret.
Tal med en ven
Det er altid godt at tale med andre om sine tanker. Har du mon en ven, som du kan dele din problematik med? Måske har han eller hun et godt råd til din situation.
Vi har skrevet en artikel om, hvorfor det er så godt at vende sine tanker med andre: Del dine problemer med andre – og 6 gode grunde!
Er hun interessant for dig?
Jeg har lige et sidste spørgsmål. Og måske rammer jeg helt forbi eller har overset noget i dit brev. Du skriver, at hun er vildt pæn. Men jeg kom til at tænke på, om du også godt kan lide hende? Virker hun ellers interessant ud over at være pæn? Hvis ikke, bør du så invitere hende ud?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt ad vejen, og at du har fået idéer til, hvordan du kan gribe din situation an.
De bedste hilsner fra Mindhelper