Hej Mindhelper
Jeg begyndte at snakke med en for omkring et år siden og blev ret hurtigt meget gode venner med hende, og fik kort tid efter også følelser. Vi snakkede godt i et par måneder og jeg troede virkelig hun også havde følelser for mig. Jeg spurgte hende så en dag om hvordan hun havde det med mig, og fik af vide jeg virkelig var en god ven, og hun var bange for at tage det videre ind i et forhold, fordi hun måske kunne miste mig som den ven.
Det er nu gået omkring et år. Og ser hende snakke med andre fyrer, var lidt jaloux inden i. En dag skrev jeg med hende omkring vi begge to savnede at være i forhold, og jeg tog dagen efter hjem til hende og puttede om aftenen og troede igen virkelig at hun følte noget, så jeg begyndte at prøve på at vise interesse igen. Det tror jeg også godt hun lagde mærke til, selvom vi stadig blev ved med at snakke, føler jeg hun holder lidt igen. Kan virkelig ikke finde ud af hvordan hun har det, og hun er heller ikke den bedste til at snakke omkring følelser og hvordan hun har det, der plejer hun bare at skubbe det væk.
Burde jeg stadig være ven med hende selvom det virkelig gør ondt i mit hjerte. Og hvordan fortæller jeg det til hende?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om, hvad du skal gøre i forhold til hende pigen, som du er vild med fylder meget hos dig. Det han være helt vildt svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man ikke helt ved, hvordan den anden har det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er naturligt
Det lyder til, at du er rigtig glad for hende pigen. Og det kan på den ene side være helt vildt dejligt, når man er blevet vild med en anden og sommerfuglene flyver rundt i maven. Men samtidig kan det også være mega svært, hvis man ikke helt ved, hvordan den anden person har det.
Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det er hårdt at være i. For når man er vild med en anden, går man måske hele tiden med håbet om, at det kunne blive mere. Og så kan man godt blive ked af det, hvis den anden holder tilbage og ikke giver det samme. Derfor tænker jeg også, at det er helt normalt, at du synes at det er svært at være venner med hende, når du egentlig gerne vil mere. Sådan tror jeg, at de fleste i sådan en situation ville have det.
Du skriver også, at du bliver jaloux, når du ser hende snakke med andre fyre. Det tænker jeg også giver god mening, når du er vild med hende. For når man er vild med en anden, ønsker man måske rigtig meget, at det var en selv, hun snakkede med. Og når det så er andre, som får hendes opmærksomhed, kan jalousien godt titte frem.
Lav en liste
Du skriver og spørger, om du burde blive ved med at være venner med hende, selvom det gør ondt i dit hjerte. Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært at finde ud af, hvad du skal gøre i den situation. Men jeg kan desværre ikke give dig et svar på, om du skal blive ved med at være venner med hende eller ej. Det er kun dig, der har svaret på det spørgsmål. For det er kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig.
Jeg ved godt, at det kan være hammersvært at mærke, hvad det egentlig er, man har lyst til, når det flyver en masse forvirrende og modstridende tanker og følelser rundt inde i en. Nogle gange kan det hjælpe at lave en liste over fordele og ulemper ved at blive ved med at være venner. Og selvom det måske kan føles lidt underligt at gøre noget som kærlighed op i lister, så kan det være en rigtig god hjælp. For ofte bliver det lidt mere overskueligt, når man får tankerne ned på skrift. Så har man nemlig det hele foran sig sort på hvidt.
Du kan enten lave listen på papir eller i en note på din telefon. Det vigtige er nemlig bare, at tankerne og overvejelserne kommer ned på skrift og ikke kun er oppe i ens hoved.
Sig det som det er
Du spørger også, hvordan du skal fortælle hende det. Når man skal fortælle en anden, at man er vild med dem. Så er det helt naturligt, at det kan være svært at få det sagt. Og man kan måske også være lidt nervøs, for man vil måske rigtig gerne sige det på den rigtige måde. Men mit allerbedste råd til dig, er at sige det, som det er. For så ved den anden person også, at det er sådan, man har det. Og hvis man prøver at sige det indirekte, så er det ikke altid, den anden person helt fanger den.
Når man skal have sådan en snak, kan det være en rigtig god ide at aftale et tidspunkt, hvor man skal snakke. For så ved man også, at man får det sagt. Og så ved man, at der er tid til at få snakket om tingene ordentligt igennem.
Snak med dine venner
Jeg tænker også på, om du mon har nogle venner, som du kan snakke den her situation igennem med? Hvis du har, så tænker jeg nemlig, det kunne være en god idé. For når man går og er vild med en og ikke helt kan finde ud af, hvad man skal gøre. Så kan det være rigtigt rart at have nogen at dele sine tanker med. For det kan også tit hjælpe en med at finde hoved og hale i ens tanker og følelser. Når man deler sine tanker med andre, så får de nemlig også mulighed for at fortælle, hvad de tænker. Og andre kan nogle gange se nogle andre ting, end man selv kan, fordi de kan se tingene lidt mere udefra.
Det er hammer-hårdt, når man går og er vild med en, som man også er ven med. Og som man ikke helt kan finde ud af, hvad føler. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper