Hej Mindhelper
Hej. Jeg er en pige på 15 der har et fantstisk forhold med en dreng. Vi elsker hinanden og alt fungerer! Vi bor bare i hver vores ende af landet og det hårdt kun at se ham 1 gang om måneden. Tanken har strejfet mig, burde jeg slå op? inden jeg elsker ham for meget? Jeg er virkelig i tvivl. I sidste ende ved jeg jo det ikke varer for evigt.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det kan være mega hårdt, når ens kæreste bor i den anden ende af landet. For det er svært, når man gerne vil ses tit og holder super meget af hinanden. Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært og det gør dig i tvivl om, om du burde slå op med ham. Men samtidigt lyder det jo også til, at i er rigtigt glade for hinanden og derfor tænker jeg også, at det da ville være mega ærgerligt, hvis i slog op? Men måske er der nogle ting i kan gøre, for at føle jer tættere på hinanden.
Kan i gøre noget for at blive tættere?
Hvis i ikke allerede har det, så kan i måske lave nogle aftaler om at snakke sammen hver dag? Det kan i hvert fald få afstanden til at føles kortere mellem hinanden. Så kan i måske aftale at skrive godmorgen og godnat til hinanden og lige ringe sammen sidst på dagen. Så kan i begge to følge med i, hvad der sker i hinandens liv. Og så føles i måske ikke så langt fra hinanden. Det er selvfølgelig rigtigt træls, at i kun kan ses engang om måneden. Men måske kan i ses lidt oftere, når der så er ferier og helligdage? I kan jo prøve at sætte jer ned sammen og så planlægge, hvornår i kan ses de næste par måneder. Ofte er der jo nogle ekstra fridage som gør, at man kan komme til at se hinanden lidt oftere end man måske havde regnet med.
Snak med dine venner/veninder
Hvis man går igennem noget svært og måske endda skal tage en stor beslutning, så kan det være rigtigt rart, at få støtte fra nogle andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Ellers kunne det måske være en god idé, at prøve at snakke med dine veninder eller venner om det? Det kan være de har nogle gode ideer til, hvordan i klarer at være i et langdistanceforhold. Måske er der endda nogle af dem, som har prøvet det samme.
Snak med ham om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med din kæreste om, at du synes det er svært? Det kan jo være, at han har haft nogle af de samme tanker som dig og måske har nogle ideer til, hvordan i kan gøre det lidt nemmere for jer begge to. Uanset hvad så kan det nogen gange være rigtigt rart bare at få snakket om det, så du ikke behøver gå rundt med dine tanker alene.
Det er okay at slå op
Hvis du kommer frem til, at det bare er for svært, at der er så langt imellem jer, så er det selvfølgelig også okay. Så kan det rareste være at slå op. Hvis det sker, så kan det godt være rigtigt hårdt og man kan komme til at opleve kærestesorger. Du læse vores artikel om kærestesorger, hvis det bliver relevant. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kommer igennem en kærestesorg.
Det er mega svært, hvis man er adskilt fra sin kæreste på grund af afstand. Så kan det være en god idé, at prøve at planlægge hvornår man skal ses, og måske snakke med nogen om det, hvis det bliver svært. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper