Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13 der lige har fået sin mens, jeg synes bind er trælse det klør sviger og er irriteret for neden. Føler ikke jeg rigtigt kan dyrke sport og bevæge mig. Burde jeg prøve tampon selv om jeg lige har fået mens. Hvad skal jeg gøre?

(13 år)
Kære Pige på 13 år
Der er forskellige produkter man kan bruge, når man har menstruation f.eks. bind, tampon eller menstruationskop. Og når man får sin første menstruation, er det helt almindeligt, at man lige skal finde ud af, hvad der fungere bedst for en. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Skal du prøve tampon?
Du spørger, om du godt kan bruge tampon, selvom du først lige har fået din mens. Og til det vil jeg sige, ja – man kan sagtens bruge tampon, selvom man ikke har haft sin menstruation så længe. Der er nemlig mange piger og kvinder, der syntes, at det kan være mere rart at bruge tampon end bind. Især hvis de dyrker sport. Det bedste man kan gøre, hvis man er i tvivl om, man skal bruge bind eller tampon, er at prøve sig frem og se, hvad man synes er rarest.
Snak med nogen om det
Jeg tænker også, at det måske kunne være en ide for dig at tale med nogen andre om, hvad de gør, når de har menstruation. Det kan være din mor, en tante, eller en veninde. Det kan nemlig være meget rart at høre om, hvad andre piger og kvinder gør. Og så kan man få sig en snak om det. Dem der har haft menstruation længe, har ofte også en masse erfaring. Og har sikkert stået med nogen af de samme spørgsmål som dig på et tidspunkt.
Tag fat i Sexlinien
Hvis du har lyst til at snakke med nogen udefra, der ved en helt masse om menstruation, og alt hvad der dertil høre, kan jeg anbefale dig at tage fat i Sexlinien. Hos Sexlinien er de nemlig vant til at tale med unge om alt fra sex til menstruation, og de er super søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. De kan både kontaktes på chat og telefon.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du finder ud af, hvad der fungere bedst for netop dig og din menstruation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper