Hej,
For et par måneder siden fik jeg min første kæreste. Han er en super sød fyr (kender ham fra folkeskole, men vi snakkede ikke rigtigt dengang), men jeg må være ærlig og indrømme, at jeg synes, det er gået alt for stærkt for mig. Vi havde ikke ses så meget, inden han spurgte, om jeg ville være hans kæreste, og selv da han spurgte mig, havde jeg faktisk virkelig ikke lyst til, at han skulle spørge mig, da jeg syntes det var for hurtigt. Alligevel sagde jeg ja, da jeg syntes det ville være synd at sige nej (og idéen om at have en kæreste var okay). Da vi nu er langdistance (2 timers afstand), ses vi ovenikøbet ikke særlig ofte, da vi begge har skole, arbejde og andet. Det har været hyggeligt de gange, vi har været sammen, men kan også mærke, jeg ikke er så interesseret i ham, som han er i mig. Kan ofte ikke overskue at svare ham på beskeder og kan nogle gange blive helt irriteret over hans mange spørgsmål til mig. Har generelt meget at se til og føler slet ikke en lyst til at ses med ham, selvom han foreslår det. Føler mig så ond men tror bare ikke jeg har tid og overskud til ham. Bør jeg slå op med ham? Og hvordan gør jeg det, hvis det er?

(18 år)
Hej 18 årig
Det lyder til, at tvivlen om, du bør slå op med din kæreste fylder meget hos dig. Og når man har det sådan, kan det godt påvirke en ret meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Godt du mærker efter
Du skriver, at du synes det hele er gået alt for stærkt, og at du kan mærke, at du ikke er ligeså interesseret i ham, som han er i dig. Derfor vil jeg også lige starte mit svar med at rose dig. Det er mega godt, at du mærker efter og lytter til de følelser, du har. For et forhold skal helst være rart for begge parter at være i, og hvis du kan mærke, at det ikke er det rigtige for dig, så er det helt okay at slå op. Også selvom det kan godt føles svært, og den dårlige samvittighed kan titte frem. For selvom det ikke er rart, og man kan få tanken om, at man er ond eller helt forkert på den, så er det helt okay, at finde ud af, at tingene måske er gået lige lovligt stærkt, og man ikke har haft sig selv med.
Ærlighed er vejen frem
Du spørger også, hvordan du slår op, hvis det er det du skal. Det kan jeg godt forstå, at du spørger om. For det kan være ret svært at finde ud af, hvordan man griber det an på en god måde. Og det kan desværre ikke undgås at den anden person bliver ked af det. Derfor er noget af det bedste, man kan gøre også at være ærlig og fortælle den anden, hvordan man har det, i stedet for at trække det ud i langdrag. Lidt ligesom når man skal trække et plaster af. Det kan ikke undgås at det gør lidt ondt, men man trækker smerten ud, hvis man gør det langsomt. Og selvom det kan være rigtig ubehageligt at gøre den anden ked af det, så fortjener den anden også at vide det, hvis man ikke længere vil være kærester. For så giver man dem også mulighed for at blive glade og finde en anden, som har det på samme måde med dem, som de har med personen.
Det kan også være en god ide at aftale et tidspunkt, hvor man fx kan mødes face to face, og snakke om tingene. For det kan nogle gange være rart at kunne se hinanden i øjnene, når man skal have sådan en snak. Og samtidig kan det også være lettere at få det gjort, hvis man har aftalt et tidspunkt, og ved at det er der, man skal gøre det.
Snak med dine venner om det
Når man går og tumler med overvejelser om, man skal slå op med sin kæreste, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. Nogle af dem, som kan være rigtig gode at snakke med, er ens venner. Måske er der endda også nogle af dem, som kender det med at være i tvivl om forholdet er det rigtige. Og så kan det være, at de har et godt råd eller to til dig. Og uanset om de har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, om noget som er svært.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at vende hele situationen med nogen som slet ikke kender dig, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der en masse søde og rare rådgivere klar til at hjælpe og lytte. Og de er vant til at snakke med unge, som tumler med forskellige ting. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man er i tvivl om ens forhold er det rigtige for en. Det er helt gratis og anonymt. Du kan både ringe til dem og få en tid, droppe ind i et af deres centre eller fange dem på chat.
Det kan være hammersvært, når det hele er gået stærkt i ens forhold, og man er ramt af en tvivl, om det er det rigtige. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper