Jeg har været sammen med min kæreste i lidt over et år. Men vi skændes ret tit. Og ofte over småproblemer. Så jeg er i tvivl, om jeg skal blive med ham.
Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i lidt over et år. Vi har nogle småproblemer, som tit hober sig op til kæmpe skænderier. Problemet er at vi ikke forstår hinanden, og vi er dårlige til at kommunikere med hinanden.
Vores skænderier har faktisk endt op i at jeg har slået op med ham. Jeg endte med at give ham en chance til, fordi at jeg elsker ham, og fordi jeg gerne vil have at vores forhold skal fungere. Men det er som om at det ikke er blevet bedre. Da jeg gav ham en chance til, lavede vi nogle aftaler, men de aftaler er ikke rigtig blevet holdt. Igen kom vi i et kæmpe skænderi, og jeg slog op med ham igen. Det er bare som om, at jeg ikke kan give slip på ham. Hver gang jeg siger “Nu kan jeg ikke mere”, så efter en dag har jeg fortrudt.
Det jeg prøver at sige er, at jeg er i tvivl om jeg skal blive hos ham. Jeg elsker ham, men problemet er om jeg skal finde mig i, at vi skændes så tit, og at han ikke holder vores aftaler? Håber i kan hjælpe, for jeg vil virkelig gerne have det her til at fungere…

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Det lyder som et rigtig svært dilemma for dig. På den ene side elsker du din kæreste og på den anden side skriver du, at I ikke forstår hinanden og, at I er dårlige til at kommunikere.
Du skriver, at I har været sammen i lidt over et år. Har det hele tiden været svært, når i har skulle tale om problemer, løse konflikter og lave aftaler? Jeg spekulerer på, om der er sket noget i løbet af året, der har gjort det sværere at tale sammen eller om det måske bare har været svært hele tiden. Hvis man hele tiden har mange skænderier, kan det nogle gange være nødvendigt at finde en mere grundlæggende årsag til skænderierne. Og det kan være mange ting.
Hvis det har været svært fra starten af jeres forhold at løse konflikter og overholde aftaler, kan det være, at det hele bare har hobet sig op nu. Hvis man ikke kommer til bunds i noget, der irriterer en i forholdet, kan selv små ting blive til store problemer.
Det kan være en god idé, at I sætter jer sammen og prøver at komme heeelt til bunds i konflikterne og skænderierne.
Idéer til at tale bedre sammen
Det lyder på dit brev som om, at du virkelig gerne vil have forholdet til at fungere. I det tilfælde er det vigtigt at øve sig i at løse konflikter. Når man taler sammen om problemer, brudte aftaler osv., er der nogle forskellige metoder til at forbedre kommunikationen.
Sig “jeg” i stedet for “du”. Hvis en person ikke har overholdt en aftale eller gjort noget andet, som gjorde en ked af det/sur/frustreret er meget almindeligt at starte med at sige: “Du gjorde/var/sagde…”. Det gør ofte, at den anden person går i forsvar og derfor ikke lytter til det, man rent faktisk siger. Her kan det være en idé altid at starte med at sige “Jeg”.
Fx “Jeg bliver ked af det, når du ikke holder vores aftale” eller “Jeg forstår ikke, hvorfor…”.
Gentag hvad den anden har sagt. Hvis man ofte misforstår det den anden siger, kan det være en idé kun at fokusere på det der bliver sagt og ikke på, at man skal være enige. Det kan man gøre ved at begge parter, skal gentage det den anden har sagt.
Fx “Jeg hører dig sige, at du…”
Så sikrer man sig, at den anden har hørt budskabet. Og man kan desuden spørge ind, hvis man er i tvivl om, hvad der blev sagt eller ment med…
Ovenstående råd kan I også bruge, når I skal tale om aftaler – også dem der ikke blev overholdt.
Tal sammen i fredstid
Når man er påvirket af sine følelser, kan det være svært at løse konflikter på en god måde. Derfor kan det være en idé at prøve rådene af på et tidspunkt, hvor I ikke er sure, kede af det, frustrerede osv, men faktisk er glade og har det godt med hinanden.
Held og lykke med det 🙂
Mvh Mindhelper