Jeg kan ret godt lide den her dreng fra klassen. Han kan vist også godt lide mig. Men jeg er bange for, at det bliver akavet, hvis vi bliver kærester.
Hej Mindhelper
Jeg kan rigtig godt lide en dreng fra min klasse,og han kan vidst også godt lide mig, men jeg er bange for at hvis jeg siger ja til at være kærester med ham bliver det alt for akavet imellem os, og hele vores forhold bliver ødelagt. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Hej pige på 14 år
Mange tak for dit brev.
Det lyder dejligt, at du har fået følelser for en dreng – og at hans følelser (vist også) er gengældte.
Du reagerer helt normalt
Du fortæller, at du er bange for, at det bliver akavet mellem drengen og dig, hvis i bliver kærester og, at jeres forhold måske bliver ødelagt. Du skal vide, at mange har og har haft det ligesom dig. Men det er forskelligt fra person til person, hvad man er nervøs eller bange for i sådan en situation.
Har du tænkt over, hvad du er nervøs for bliver anderledes, hvis I bliver kærester?
Når man er glad for nogen, kan man på samme tid også være bange for at miste personen og det man har sammen. Hvis det går godt mellem drengen og dig lige nu, kan det virke lidt for spændende at ændre på forholdet ved at blive kærester.
Tal med ham om det
Nu ved jeg ikke, om du har haft en kæreste før. Hvis du ikke har prøvet det, kan det godt virke lidt skræmmende at skulle prøve første gang. Når man bliver kærester, kan der ligge nogle andre forventninger, som man måske ikke er klar til endnu. Uanset hvad, kan være en idé at tale med ham om hans og dine forventninger til jeres forhold, om I så skal være kærester eller ej.
Du kan også prøve at tale med ham om din frygt for, at det bliver akavet mellem jer, hvis I skal være kærester. En idé kan være at vise ham dit brevkassespørgsmål og svaret. Det kan jo være, at han har det på præcis samme måde som dig. Det kan også virke lidt mindre farligt, hvis du får det ud af dit eget hoved og får snakket med ham om det.
Det kan godt være svært at tale om sådan nogle personlige ting. Hvis du synes, at det er for svært, kan du også vælge at skrive til ham.
Tal med andre
En mulighed er også at tale med en af dine forældre eller en god ven. Du kan få gode råd til at tage hul på snakken i artiklerne Sådan snakker du med din ven eller veninde om svære ting og guide til at snakke med din forældre om svære ting.
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen Mindhelper-teamet