Kære brevkasse
Jeg er en muslim arabisk pige som har fået en kæreste, som er skjult for alle andre, for hvis nogen finder ud af det ved alle det og det vil blive slemt. Vi ved begge to, at det er farligt at være kærester, nu hvor man ikke må det i vores religion og i vores kultur. Vi har aldrig gjort noget grænseoverskridende , vi har krammet, holdt i hånd og han kyssede mig på kinden og panden, intet mere. For han ved, at det gør vi efter vi er gift. Han er en 18 årig smuk mand der går på Gymnasium som også er muslim og araber. Jeg er meget chokeret over, hvordan han faktisk er, jeg troede han var en som ham ikke var ”halal”
Jeg er meget bange og det er noget man bliver, hvis man er muslim i en meget stram kultur. Jeg har været dum og har ikke haft den bedste fortid enhver dreng ville ønske. Jeg har flirtet med flere drenge, aldrig har jeg kysset eller noget i den stil. Men, at flirte er nok for, at slå op med en pige i vores kultur! Jeg er bange for han finder ud af min fortid. ALLE kender mig, der hvor jeg bor pga. rygter og skænderier. Jeg har stj¨let og røget og det er slemt! Jeg er bange for, at han ikke tilgiver mig! Jeg er muslim, husk det og det er som sagt ikke let som en Kristen ville have det….
Jeg prøvede et tidspunkt, at tage mig sammen og fortælle alt selv, men jeg har ikke mod nok, jeg vil og kan ikke miste ham, jeg har elsket ham siden jeg var fjorten år! Jeg er så bange for, at han giver slip på mig… Han har gjort så mange ting for mig som jeg ikke an betale tilbage.. Han reddede mig for drenge der prøvede, at voldtage mig også fik han tæsk af dem til, at han nærmest var død han råbte at jeg skulle løbe, det er så slemt, jeg kan ikke leve med frygten! Vær sød ikke, at sige ”hvis han elsker dig vil han ikke hade dig for din fortid.” Det kan han! Jeg ved hans kærlighed for mig er stor.
Ved i hvad han sagde?….. Han ønsker sig en lille datter ved navn ”Ezra.”nu har min kæreste tænkt sig, at tage hjem til os og fortælle min mor, at vi er kærester. Hans bedste ven som nærmest er hans broder fortæller, hvor meget han har ændret sig for mig, før var han den som hang sammen med alle piger, nu har han øjnene på mig og har ikke elsket nogle mere end mig. Det har også været svært for ham, at få fat i mig, jeg har taget hijab på endda for, at vise, at jeg er ændret jeg tror på Allah (S.W.S) og, at jeg aldrig vil gøre dumme ting
Kh en bange pige

(Pige, 16 år)
Kære en bange pige
Det lyder godt nok som en mega svær situation dig og din kæreste står i lige nu. Og samtidigt har du dilemmaet om, hvorvidt du bør fortælle ham om din fortid eller ej. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det må være rigtigt hårdt for dig, at gå rundt med helt alene.
Den store forelskelse
Når jeg læser dit brev, så får jeg helt et sug i maven. For jeg kan virkeligt godt mærke på dig, at du er rigtigt presset mellem kultur og kærlighed lige nu. Det lyder til, at i to er blevet rigtigt glade for hinanden og har fået et stærkt bånd til hinanden. Det er rigtigt fantastisk at opleve den store forelskelse, men desværre oplever nogle unge, at forelskelsen også bringer frygt med sig. Eksempelvis hvis ens kultur ikke tillader, at man bare lige bliver kærester og man derfor bliver nødt til at holde det hemmeligt. Eller hvis man er bange for, at ens kæreste ikke kan acceptere dele af ens fortid. Det er rigtigt hårdt og kan gøre en super ked af det og bange. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har brug for at snakke med nogen om det. Og eventuelt få lidt hjælp med på vejen til, hvad du kan gøre i forhold til din kæreste og hvad du kan gøre i forhold til din familie.
Jeg er dog ikke sikker på, at jeg er den rigtige til at rådgive dig. Det er ikke fordi, at jeg ikke har lyst, men som du selv så fint skriver, så kan det være meget forskelligt, at være fra en muslimsk eller kristen baggrund. Og desværre har ingen af os her på Mindhelper en muslimsk baggrund. Derfor kan jeg også være nervøs for, at jeg kan komme til at give dig nogle råd, der kan få negative konsekvenser for dig, fordi jeg ikke kender den kultur, du kommer fra. Og det ville knuse mit hjerte, hvis du endte i problemer på grund af et råd, som jeg har givet dig. Derfor er mit svar måske heller ikke helt, som du havde håbet på. Men jeg har til gengæld en rigtigt god idé til, hvem der kan hjælpe dig.
Tag fat i RED-centeret
Jeg vil anbefale dig, at tage fat i RED-centeret. RED-centeret er et sted, hvor man blandt andet kan få rådgivning, hvis man er etnisk ung. Der vil du kunne få rådgivning fra nogle, som kender til din kulturbaggrund og som er eksperter i de konflikter og problemer, man kan lande i, når man er ung muslim. De er mega dygtige og du vil både kunne få rådgivning gennem brevkasse, telefon eller i person. Du kan være fuldstændigt anonym – så du behøver ikke fortælle dem noget om, hvem du er eller hvor du bor og du kan være helt tryg ved at tage kontakt til dem. Jeg tænker, at de er langt dygtigere end jeg, når det kommer til et problem som dit.
Selvom mit svar her nok ikke har været den store hjælp for dig, så håber jeg, at du vil få den hjælp du har brug for hos RED-centeret. Du skal vide, at jeg hepper helt vildt på dig og krydser både fingre og tæer for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper