Hej Mindhelper
Jeg er lige starte i 9 klasse. Og det er virkelig svært for mig at være tilbage. De sidste 2 år har jeg snakket med min lære en gang om ugen. Men da jeg spurgte ham i dag hvilken dag jeg skulle snakke med ham i år sagde han at han ikke skulle snakke med mig i år for han havde fået ad vide der skulles spares. Men det hjalp mig virkelig meget hvad skal jeg gøre

(15 år)
Hej med dig
Det kan godt være noget af en mavepuster, når ens lærer ikke har mulighed for at snakke med en mere. Derfor er det super godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er altid godt, at have nogen at snakke med
Først og fremmest vil jeg starte med at rose dig for, at have taget fat i din lærer for to år siden, og spurgt om I ikke kunne snakke sammen en gang imellem. Det er altid en god ide, at få delt sine tanker med nogen. Det virker til at du har fået rigtig meget ud af jeres samtaler, og at det har hjulpet dig meget. Ofte lærer man sig selv bedre at kende, når man får sat ord på, hvordan man går og har det. Når man så gør det, en gang om ugen, bliver det jo en del af ens rutine og noget man er vant til. Derfor forstår jeg virkelig godt, hvis det har været noget af en overraskelse, da han sagde at I ikke kunne snakke mere. Så er ens rutine ligesom brudt, og hvem skal man så dele sine tanker med?
Hvis du føler, at du stadig har brug for en at snakke med, kommer der her nogle bud på, hvem du kan snakke med i stedet for din lærer.
Vejviseren
Det kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i hvilke hjælpetilbud, der er i ens kommune. Derfor har vi hos Mindhelper lavet det, der hedder en Vejviser. Som navnet måske afslører, skal Vejviseren hjælpe dig med at finde vej til hjælpetilbud tæt på dig i din kommune. Måske er der et hjælpetilbud, som er lige noget for dig. Du kan søge i Vejviseren her.
Find hjælp i din kommune
Headspace
Et andet sted, som jeg altid varmt kan anbefale, er Headspace. Hos Headspace kan man komme og få en samtale, om det der fylder. Der arbejder en masse super søde frivillige hos Headspace. Intet er for stort eller for småt. Deres dør er altid åben, hvis du vil ind til en samtale og ellers kan man chatte online med dem.
En voksen at snakke med
Det lyder til, at det virkelig har hjulpet dig, at snakke med nogen en gang om ugen. Derfor tænkte jeg på, om der måske var nogen af dem omkring, som du kunne snakke med? Det kunne være en søskende, en forælder, moster eller en helt 4. person. Det vigtigste er bare, at det er en, som du føler dig tryg ved. På den måde kan man måske bygge noget op, som minder om den rutine, du havde en gang om ugen med din lærer.
Snak med dine venner om det
Måske føler du, at der ikke er nogle af de andre voksne, du gerne vil snakke med. Derfor tænkte jeg på, om det måske kunne være en god ide at prøve at snakke med nogle af dine venner. Det kan være, at de er lige så gode at snakke med som en voksen.
Det kan være svært, når man pludselig ikke har mulighed for at kunne snakke med sin lærer, som man plejede. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste hilsner din vej og krydser fingre for, at du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper