Hej Mindhelper
Når min kæreste bringer noget op jeg har gjort, som hun gerne vil snakke om og har gjort hende fortræd, så lukker jeg ned. Min hjerne stopper med at tænke og jeg kan ikke finde på noget at sige. Jeg har brug for hjælpe til at håndtere situationerne og hvad jeg kan gøre for ikke at gå i baglås, hvordan kan jeg tackle det?

(Dreng, 19 år)
Hej du,
Det kræver faktisk vildt meget selvindsigt, at kunne se, når man håndterer ting på en måde, som ikke er helt optimal.
Jeg synes det er så fedt, at du rækker ud efter nogle råd, og at du har lyst til at arbejde med dig selv, så du kan håndtere konflikt og konfrontation på en bedre måde. Det er virkelig sejt gået!
Hvorfor lukker man ned?
Det kan være rigtig svært at høre, at man har gjort noget, som har gjort andre ondt. Det er jo ikke det, vi ønsker at gøre. Derfor tænker jeg også, at mange vil kunne genkende den følelse du beskriver af at “lukke ned”.
Det er en naturlig reaktion på at være i en ubehagelig situation.
Det der sker er, at din hjerne tolker konfrontationen som en “farlig situation”, og så gør den det, som hjerner har gjort i tusindvis af år: den lukker ned for de kloge tanker for at passe på dig.
Du bliver ikke tom i hovedet, fordi du er ligeglad – men fordi dit system bliver overbelastet.
Men du har også ret i, at det er noget vi alle skal lære at tackle. Det er nemlig den måde, vi udvikler os på.
Find ind til kernen
Mennesker håndterer konflikt forskelligt. Nogen er måske vokset op i hjem, hvor de har været vant til at tale om følelser og diskutere.
Andre kan synes det er svært at åbne op eller at blive konfronteret. Der kan være alle mulige forskellige grunde til, at vi er, som vi er.
Det kan være interessant at tænke over, hvordan man mon har fået de træk, man nu en gang har. Hvor de kommer fra?
Sådan kan man måske også begynde at overveje, hvordan man kan ændre på dem.
Men det vigtige er, uanset hvad, at finde nogle gode måder at tale med vores nære på, så vi passer bedst muligt på vores gode og dejlige relationer og ikke kommer til at gøre vores kære ondt.
Lav en aftale med din kæreste
I dit tilfælde er det jo først og fremmest din kæreste, du skal tale med.
En rigtig god måde at håndtere svære samtaler på, når man har fundet ud af, at man reagerer på en måde, man ikke har lyst til, er at snakke sammen i fredstid og lave en aftale der.
En idé til noget du kunne sige er:
“Nogle gange lukker min hjerne ned, når vi taler om svære ting. Det er ikke fordi, jeg er ligeglad, men fordi jeg bliver overvældet. Kan vi aftale, at jeg må sige ‘Jeg har brug for 15 minutters pause’, når det sker?”.
På den måde kan du få lidt længere tid til at bearbejde de følelser og tanker, som opstår, når din kæreste konfronterer dig.
Spørg om hjælp
Jeg tænker i hvert fald, det er vigtigt, at du er helt ærlig med din kæreste om, hvordan du har det i de situationer, du beskriver.
Så hun måske bedre kan forstå din reaktion og hjælpe dig til en måde, hvor du kan svare på en god måde.
Det er jo tydeligt, at du gerne vil øve dig i at håndtere situationerne bedre, og det synes jeg er megafedt og viser, at du prøver at være den bedste kæreste og udgave af dig selv, som du kan være.
Måske kan du vise din kæreste, at du har skrevet ind til os? Det er da virkelig et tegn på, at du prøver at udvikle dig!
Find støtte på din rejse
Det kan være lidt overvældende, når man begynder at arbejde på sig selv… Men det er også en fed proces hvor man lærer sig selv (og sin partner) bedre at kende.
Men i processen kan det være hjælpsomt, at finde nogen at tale med af og til.
Headspace hjælper unge mellem 12 og 25 år og har bl.a. en chat på deres hjemmeside, hvor man kan tale med en dygtig frivillig og få luftet tankerne.
Du må også altid skrive ind til os igen, hvis du får brug for det.
Øvelse gør mester!
Ellers vil jeg bare foreslå dig at gøre mere af det, du gør, når du skriver ind til os her: tal om det!
Fortæl en god ven, en forælder eller en helt tredje om, at du kæmper lidt med, hvad du skal sige, når din kæreste gerne vil tale om alvorlige ting.
Du vil få nogle gode råd og tanker med på vejen fra dine nærmeste, OG det er megagod træning i at åbne op, tale om følelser og lære, at det er helt normalt og totalt i orden at gå i baglås nogle gange.
Vi er mange, som synes det kan være svært at blive konfronteret eller at tale om følelser helt generelt!
Men det er, som du også selv siger, vigtigt at vi øver os i at tackle den slags.
Alene dét, at du har skrevet til os viser mig at du er på den helt rette vej!
Jeg ønsker dig det bedste på din rejse,
Aske