Vi snakker og hygger den ene dag. Den anden kan han næsten ikke engang kigge mig i øjnene. Jeg tror, at han også er vild med mig, men ingen af os tør lave det første move.
Hej med jer
Jeg har et lille problem som jeg kan håbe I kan hjælpe mig med.
Jeg er en stille pige og har fornærmelsen at der er en dreng der godt kan lide mig. Problemet er at jeg også kan lide ham, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt. Han også en stille type. Den ene dag snakker han med mig og er rigtig social, den anden dag kan han ikke en gang kigge mig i øjnene. Det er så frustrerende, fordi jeg vil lære ham bedre at kende. Ingen af os vil ikke går det første move, fordi vi nok begge er bange for at blive afvist.
Hilsen den stille pige

(Pige, 16 år)
Kære den stille pige
Det med kærligheden kan være så besværligt. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det lyder jo så super skønt, at du er blevet vild med en fyr, som også virker til at være vild med dig. Men det kan også være svært – for hvordan får man lige åbnet for snakken og får taget det første move? Det kan jeg sagtens forstå, at du bliver frustreret over. Det er bare en usikker situation. Jeg tror alle ville være nervøse for at blive afvist, og vi er mange, der nikker genkendende til din situation.
Selvom det kan være skræmmende, så kan det også være en god idé, at beslutte sig for at tage det første skridt. For det lyder til, at I måske begge to går lidt og venter på at den anden gør noget? Men I kan blive ved med at vente længe, hvis der ikke er en af jer, der finder det ekstra mod og tager det første skridt.
Og måske kunne det være godt, hvis det er dig? Uanset hvordan det kommer til at gå, så er det sejt at være den der tog skridtet.
Den svære snak
Det kan være svært og akavet at sætte sig ned og tage ‘snakken’ om, hvordan I har det med hinanden. For nogle fungerer det rigtigt godt og du skal endeligt gøre det, som føles rigtigt i maven på dig. Men for andre kan kan det være rarere, eksempelvis at skrive sammen om det først. Det kan være at I allerede sender beskeder til hinanden nu, men ellers kan du jo prøve at skrive til ham om aftenen. Du kan jo starte med bare at hyggesnakke lidt og få åbnet samtalen. Og når der så er gået nogle dage (eller hvad der lige passer dig), så kan du jo skrive til ham, at du faktisk godt kan lide ham.
Et lille tip til at tage samtalen/skrive beskeden er også, at lægge ud med sig selv. Med det mener jeg, at man starter med at sige “Jeg synes faktisk, at du er mega sød og jeg vil gerne lære dig mere at kende, for jeg kan godt lide dig”. Grunden til at jeg siger det er, at nogle kommer til at begynde samtalen ved at spørge den anden “hey, kan du egentligt godt lide mig?”. Og det kan godt føles lidt usikkert for den person, der bliver spurgt. Så bliver de nemlig bedt om at lægge deres følelser på bordet uden at de ved, hvordan de vil blive taget imod. Så er der nogle som bliver bange og skynder sig at sige “Øøøh altså ja da, som venner ikk?”, selvom de måske mente noget andet.
Det er et kæmpe kompliment, når andre fortæller, at de kan lide en. Det tror jeg de fleste vil blive smigrede over. Derfor tænker jeg også, at han bliver glad, selvom han måske også bliver nervøs.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med, så kunne det måske være rart. Så kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan tage det første skridt på en god måde og støtte op om dig. De kan også hjælpe dig med at formulere en god besked til ham, hvis du synes det er rarest at skrive.
Hvis du er lidt nervøs for at skulle tale med vennerne eller veninderne om e her ting, så prøv at læse vores guide til at tale med vennerne om svære ting.
Det første skridt kan let være det sværeste
Det kan være mega svært at tage det første skridt. Men det er også mega sejt at gøre det og den eneste måde, man med sikkerhed kan finde ud af, om den anden person også godt kan lide en.
Jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så hepper jeg helt vildt på dig og krydser alle mine fingre for, at det bare kommer til at gå godt med jer.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper