Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17 som er lidt forelsket og forvirret. For et år siden startede jeg på GYM. Her mødte jeg en dreng og jeg fik senere at vide at han kunne lide mig. Alligevel fandt han sammen med en anden. Derfor gik der et halvt år før vi rigitg begyndte at snakke meget for da havde han slået op med sin kæreste. Vi snakkede aldrig om vores følelser så er stadig i tvivl om han følte det samme som mig, men vi ringede og skrev RIGITG TIT. Det stoppede langsomt da han fandt sammen med sin ex igen og de har nu datet on and off i et halvt år. Ham og jeg er stadig rigtig gode venner, men jeg kan jo godt lide ham. Han bliver ved med at sige at han tror at ham og hans kæreste ikke ville holde forevigt når folk spørger ham, men skal jeg vente på de slår op for at se om der kunne være noget mellem ham og jeg? kan jeg gøre noget for at han indser at jeg kan lide ham uden at gøre det ALT for obvious så det virker som utroskab? Eller skal jeg bare give op?
Mange krammere <3

(17 år)
Kære Pige på 17 år
Det er helt naturligt at blive i tvivl om, hvad der lige er det rigtige at gøre, hvis man forelsker sig i sin ven – og endnu mere, hvis den ven har en kæreste. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Forelsket i en ven
De fleste synes, at det kan være super svært at vide, hvordan man skal gribe det an, når man har fået følelser for en person. For der er altid en risiko for, at den anden ikke har det på samme måde, og så kan det gøre super nas, at have voget pelsen, og givet udtryk for hvordan man føler.
Du skriver, at du har fået at vide, at din ven på et tidspunkt godt kunne lide dig og, at han nu ikke er sikker på, om han bliver sammen med sin nuværende kæreste. Derfor giver det god mening, hvis du kommer til at tænke på, om det mon var nu du skulle prøve at give det et skud, og finde ud af om din ven også har følelser for dig.
Skal du hentyde til, at du er vild med ham?
Du spørger til, hvad der ville være det bedste at gøre i din nuværende situation. Og her spørger du om, om du kan prøve at hentyde til din ven, at du er forelsket i ham, uden at gøre det alt for åbenlyst. Her tænker jeg, at som du også selv er inde på, at det kan være lidt uheldigt at begynde på, da din ven allerede har en kæreste. Det er vigtig at respektere, at det er de to der er sammen lige nu. Også selvom din ven siger, at de måske ikke bliver sammen. Derfor tænker jeg heller ikke, at det er en god ide, at begynde at komme med hentydninger eller flirte med din ven, når nu han har en kæreste i forvejen.
Der findes ingen opskrift, når det kommer til kærlighed
Når det kommer til kærlighed, er der ikke en opskrift på, hvad der er det rigtige at gøre. Nogen gange er det bedste man kan gøre at kaste sig ud i det. Og andre gange går forelskelse over af sig selv igen, og så kan det være en god ide at lade den ligge. Det er nemlig med forelskelse, som med så mange andre følelser, at de kan komme og gå. Og det er ikke altid, at man behøver, eller bør reagere på en forelskelse. Så jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du gør klogest i. Det er kun dig selv der kan mærke, hvad der føles mest rigtig for dig.
Hvis du syntes det kan være svært at mærke, kan du prøve at skrive en liste med fordele og ulemper for de forskellige scenaerier. Så feks. hvad ville fordelene og ulemperne være ved at fortælle din ven om dine følelser? Og hvad ville fordelene og ulemperne være ved at lade dem ligge? Hvis du beslutter dig for, at du gerne vil give forelskelsen et skud, så er mit bedste råd til dig at tale med din ven om, hvordan du har det.
Tal med ham
Jeg kan sagtens forstå, hvis det kan virke super grænseoverskridende at skulle italesætte dine følelser over for din ven. Nu skriver du også, at i ikke rigtig har talt om jeres følelser før, og så kan det godt være lidt skræmmende at skulle tage det første skridt. Samtidig oplever de fleste også, at det ikke er helt så slemt at tale om, når først man lige er kommet igang. Og den eneste måde du kan være sikker på, hvordan din ven har det med dig, er ved at tale med ham.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge, og at du får mærket efter, hvad der føles som det rigtige at gøre i forhold til din ven.
De bedste hilsner fra en Mindhelper